جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

محاسبه هد پمپ آبرسانی

جهت استعلام قیمت روز لطفا تماس بگیرید

محاسبه هد پمپ آبرسانی چگونه است؟

اگر بخواهیم به طور ساده این اصطلاح را توضیح دهیم، بهتر است بگوییم که هد پمپ به معنای میزان ارتفاعی است که یک پمپ می‌تواند آب را پرتاب کرده و یا بالا ببرد. در واقع هد پمپ همان قدرت ارسال آب توسط پمپ است. و این امر در طراحی پمپ آبرسانی بسیار مهم است. معیار اندازه‌گیری هد پمپ، در پمپ‌های سانتریفیوژی، متر می‌باشد و فرمولی خاص برای آن وجود دارد. البته بر روی خود دستگاه‌های پمپ، میزان هد پمپ درج شده اما نمی‌توان به این رقم اعتماد کرد.
منظور از اعتماد نکردن به رقمی که بر روی پمپ به عنوان هد پمپ آبرسانی درج شده این نیست که این رقم اشتباه و یا نادرست است، نه، بلکه منظور این است که چنین رقمی در شرایط استاندارد و با لوله‌های استاندارد اندازه‌گیری شده است. اما هد پمپ آب، که به عوامل مختلفی بستگی دارد، با تغییر عوامل تغییر می‌یابد و آن رقمی که بر روی پمپ به عنوان هد پمپ درج شده، رقمی نیست که نشان دهنده‌ی هد پمپ آب خانگی در هر مکان و در هر شرایطی باشد.

محاسبه هد پمپ آبرسانی

در اصل بسیاری از پیمانکاران برای انتخاب انواع پمپ آب خانگی بصورت تجربی عمل می کنند و با شناخت قدرت پمپ های موجود در بازار و میزان هد و با بررسی اجمالی تعداد نفرات داخل ساختمان یک پمپ را برای ساختمان در نظر می گیرند. در نظر داشته باشید که این پیمانکاران حتی موضوع نصب پمپ آب خانگی  و محل نصب پمپ آب  را  هم در محاسبات فرضی خود در نظر می گیرند. برخی بصورت غیر قانونی پمپ را به جریان آب اصلی شهر وصل می کنند و برخی بصورت اصولی پمپ را به منبع ذخیره آبی اتصال داده و آب ساختمان و خانه هوشمند را تامین می کنند. لذا در انتخاب پمپ آب خانگی که به منبع ذخیره آب متصل می شود باید خود منبع نیز متناسب با تعداد طبقات و نفرات ساکت براورد و تامین شود.

محاسبه هد پمپ آبرسانی

 H= h1+h2+h3+h4: متر آب 
h1 ارتفاع عمودی از دهانه بوستر پمپ تا شیر دورترین وسیله بهداشتی بر حسب متر
h2 حاصل ضرب طول دورترین و پرفشارترین مسیر رفت آب (L) از مخزن آب تا بالاترین وسیله بهداشتی در عدد ۰٫ ۱۶۵:   h2 = L *0. 165
h3 فشار مورد نیاز در پشت شیربالاترین وسیله بهداشتی (از جدول مقررات ملی ساختمان).
h4 فاصله عمودی از دهانه لوله مکش مخزن آب تا دهانه مکش بوستر پمپ.

محاسبه دبی پمپ آبرسانی

به غیر از محاسبه هد انواع بوستر پمپ آبرسانی محاسبه دبی پمپ آبرسانی را نیز داریم .مقدار دبی پمپ آبرسانی برابر مقدار مصرف آب مصرفی ساختمان است. برای یافتن این مقدار می توان از جدول مقدار F. U (فیکسچر یونیت) لوازم بهداشتی و جمع مقادیر مربوط به F. U کل و تبدیل آن به GPM و یا از جدول استاندارد تعیین مصرف آب بر اساس نوع کاربری و نوع ساختمان (مقدار کل بدست آمده از این جدول را باید بر عدد ۳ تقسیم کنیم) استفاده کرد و حجم آب مصرفی ساختمان (دبی) را بدست می آوریم.
در آخر باتوجه به هد و دبی بدست آمده از روی نمودار همپوشانی پمپ که برای هر کارخانه منحصر به فرد است و تلاقی این دو مقدار در منحنی مدل پمپ در زمان انتخاب بوستر پمپ آبرسانی حائز اهمیت است.

مشتری گرامی
برای اطلاع از قیمت و شرایط تحویل از طریق تلفن با شماره های ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۹۶ (مدیریت) – ۶۶۱۴۳۸۸۱_۰۲۱ – ۶۶۱۴۶۹۷۴_۰۲۱  با کارشناسان واحد فروش ارتباط برقرار نمایید.

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی