جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

انواع تیر آهن

 جهت استعلام قیمت روز لطفا تماس بگیرید

 02166143881

انواع تیر آهن در ساختمان سازی جهت تامین مقاومت، استفاده می شود. به دلیل قابلیت انعطافی از خم شدن و شکست در ساختمان جلوگیری می کند. تیرها به طور سنتی توصیفی از عناصر ساختاری ساختمان یا مهندسی عمران است، اما هر سازه ای از قبیل قاب های اتومبیل، قطعات هواپیما، فریم ماشین و سایر سیستم های مکانیکی یا ساختاری شامل سازه های آهنی است که به منظور حمل بارهای جانبی طراحی شده اند. مشخصات تیرها با مشخصات (شکل سطح مقطع)، شرایط تعادل، طول و مواد آنها مشخص می شوند.

انواع تیر آهن چند نوع هستند ؟

عمده تیر آهن های موجد در بازار از سه مدل هستند که در ادامه به آنها می پردازیم اما باید در نظر داشت که تیر آهن ها از نورد گرم استفاده می شود. و معمولا شکل ظاهری آن به فرم I و H است. این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده است، بخش اصلی و میانی تیرآهن را جان تیرآهن و به لبه‌ها و کناره‌های آن بال تیرآهن می‌گویند.

تیرآهن IPE

با تیرآهن معمولی شناخته می‌شود و از نظر شکل ظاهری شبیه I انگلیسی است. شیوه‌ تولید آن مطابق با استانداردهای اروپا بوده؛ بال این نوع ضخامت ثابتی دارند، به‌عبارتی ضخامت بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان هستند. سازه‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند و مهندسین ایرانی آن را طراحی کرده‌اند، معمولاً براساس این استاندارد هستند، همین امر سبب گردیده تا این نوع بین مشتریان محبوبیت خاصی داشته باشد.

تیرآهن‌INP

این نوع از انواع تیر آهن نیز مانند IPE به شکل I است و طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت این نوع با IPE تنها در ضخامت بال می‌باشد، در INP ضخامت بال با فاصله گرفتن از جان کاهش می‌یابد. دو نوع گفته شده علاوه بر اینکه در داخل کشور تولید می‌شود، به صورت وارداتی نیز در بازار آهن وجود دارند. تیرآهن‌های IPE و INP شباهت زیادی به یکدیگر دارند، موارد زیادی پیش آمده پس از آنکه تیرآهن را خریداری کرده‌اند، در محل تخلیه کالا یا حتی بعد از سپری شدن ساخت بخش عمده‌ای از ساختمان و خانه هوشمند، متوجه شده‌اند تیرآهن مورد استفاده اشتباه بوده است، بنابراین توصیه می‌شود در تشخیص تیرآهن به کار برده شده دقت کافی را داشته باشید.

تیرآهن بال پهن (هاش)

تیرآهن بال پهن  یا هاش، یکی از زیر شاخه‌های تیرآهن است، تیر هاش بصورت سبک، سنگین و فوق سنگین نشانه و علامت اختصاری این تیر آهن‌ها به صورت زیر است. اگر بال تیرآهن با جان (منظور از جان تیرآهن ارتفاع پشت تا پشت تیرآهن است) آن برابر باشد به آن تیرآهن بال پهن (هاش) گفته می‌شود. و سه نوع دارد:

  • تیرآهن بال پهن سنگین HEB
  • تیرآهن بال پهن سبک HEA
  • تیرآهن سنگین TPB

تیر آهن لانه زنبوری

این محصول به نسبت سایر مدل ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر معایبی هم که دارد توصیه کمتری برای استفاده از آن می شود. این محصول در کارخانه و تحت نورد تولید نمی شود بلکه به صورت برش دستی یا ماشینی ساخته می شود و داخل جان تیر آهن های معمولی یا بال پهن را سوراخ هایی به شکل ذوزنقه در می آورند. مقاومت این نوع به نسبت دیگر مدل ها کمتر است اما برای اتصال به تیر اصلی و اعضای مهاربندی و… بسیار مناسب است. این محصول را با علامت اختصاری CNP شناسایی می کنند. طول آن بین 12 تا 18 متر است و ارتفاع از 80 میلی متر شروع و تا 300 میلی متر ادامه دارد و عرض آن نیز بستگی به نوع پروفیل دارد که از نوع معمولی بوده یا بال پهن. اگر بر روی تیرآهن لانه زنبوری CNP18 ملاحظه کردید به این معناست که از تیرآهن نرمال 18 استفاده شده ولی ارتفاع این محصول 27 سانتی متر است. نمره 18 تیرآهن نرمال را باید در عدد 1.5 که برای این تیرآهن و سوراخ های آن در نظر گرفته شده ضرب نموده تا ارتفاع اصلی لانه زنبوری مشخص شود.

مشتری گرامی

برای اطلاع از قیمت و شرایط تحویل از طریق تلفن با شماره های ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۹۶ (مدیریت) – ۶۶۱۴۳۸۸۱_۰۲۱ – ۶۶۱۴۶۹۷۴_۰۲۱  با کارشناسان واحد فروش ارتباط برقرار نمایید.

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی