جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

بتن خود ترمیم

جهت استعلام قیمت روز لطفا تماس بگیرید

 10 خط

 02166143881

بتن یکی از عوامل اصلی در سازه های بشری است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته یکی از عوامل اجتناب ناپذیر در بسیاری از سازه های بتنی بوجود آمدن ترک های ریز در این سازه هاست که علاوه بر تغییر شکل ظاهری بتن باعث نفوذ آب و مواد شیمیایی وارد به آن می شود و این هم راه حلی نداره جز بتن خود ترمیم،

چرا از بتن خود ترمیم باید استفاده شود؟

ورود آب و مواد شیمیایی باعث خوردگی آرماتورها و افت مقاومت سازه می شود در نتیجه هزینه های ناشی از نگهداری و تعمیر سازه های از این قسم بسیار بالا است. بنابراین استفاده از یک مکانیزم خودکار جهت کاهش هزینه های تعمیرات و افزایش پایداری مصالح می تواند بسیار مفید باشد. از این رو یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه دلف هلند نوعی بتن به نام بتن خود ترمیم را مورد بررسی قرار داده است.

این ماده با کمک یک نوع باکتری قادر به ترمیم ترک های ایجاد شده داخل بتن است. باکتری استفاده شده در این طرح به همراه کلسیم الکتات که به عنوان منبع تغذیه باکتری است به صورت غیر فعال داخل بتن قرار می گیرد و بعد از ایجاد ترک در مجاورت آب فعال شده و با تغذیه کلسیم الکتات و ایجاد واکنش شیمیایی، کربنات کلسیم یا سنگ آهک تولیده کرده و ترکهای درون آن را ترمیم ( بتن خود ترمیم ) می کند.

بتن خود ترمیم

بتن خود ترمیم

ترک های بزرگ بتن باعث بروز چه اتفاقی می شود؟

ترکهای بزرگ در بتن سبب از بین رفتن انسجام سازه می شوند که به تبع آن نیازمند به تعمیرات هستیم. از طرفی به دلیل بوجود آمدن تنش های کششی و انقباض بتن در سرما بوجود آمدن ترک در آن اجتناب ناپذیر است. ترک های ریز به پهنای ۰/۲ میلیمتر عمدتا بر روی سازه تاثیر خاصی ندارد. اما می تواند نفوذپذیری و تخلخل را بالا برده و باعث ورود مواد شیمیایی مزاحم از قبیل: کلرایدها، سولفات ها و اسیدها شود این مواد در طولانی مدت منجر به خوردگی زود هنگام آرماتورها و افت کیفیت سازه خواهد شد.

در یکی از مطالعات صورت گرفته تخم های نوع خاصی باکتری به نام بسیلوس به عنوان عامل ترمیم کننده به طرح اختلاط ببتن خود ترمیم اضافه می شوند. این تخم های باکتری بعد از فعالسازی با ورود آب به داخل ترک ها شروع به ر شد می کنند و مقادیر بسیار زیادی کلسیم کربنات تولید می کنند، که منجر به پرکردن ترک ها می شود. در واقع این عمل از طریق اضافه کردن ترکیبات ارگانیک به طرح اختلاط صورت می پذیرد و به بتن خود ترمیم را تشکیل می دهد.

بتن خود ترمیم

بتن خود ترمیم دارای چه خصوصیاتی است؟

به منظور جلوگیری از ترک خوردگی بتن و نفوذ رطوبت به میلگرد کششی، نگهداری و ترمیم بتن امری بسیار ضروری می باشد. با پیشرفت علم و تکنولوژی و رویکرد آن بر بشر در صنعت ساختمان، امروزه بتن ها این قابلیت را دارند که خود به خود ترمیم و به مصالحی با دوام تبدیل شوند.

بتن خود ترمیم بتنی است که به محض ایجاد ترک در سطح خود شروع به بازسازی و ترمیم می کند و مانع از گسترش ترک و عمیق شدن آن می شود.

هنگام ایجاد ترک در بتن، مواد سیمانی خشک شده ای که در ترک ها وجود دارد با دی اکسید کربن و آب واکنش داده و لایه ای از کربنات کلسیم تولید می شود که مانع از گسترش ترک ها و شکاف های بیشتر می شود.

سه هفته زمان نیاز است تا بتن عملیات ترمیمی خود را تکمیل کرده و بازسازی شود. دلیل ایجاد واکنش در این بتن وجود یک نوع باکتری و منبع تغذیه آن است.

بتن خود ترمیم شونده با استفاده از یک نوع باکتری قادر به ترمیم ترک های خود است. در واقع مکانیزم ترمیم بتن با استفاده از باکتری و منبع تغذیه آن یعنی کلسیم الکتات صورت می پذیرد که در بتن قرار گرفته اند.

این باکتری به صورت غیر فعال در بتن قرار دارد اما پس از ترک خوردگی در مجاورت آب فعال شده و با ایجاد واکنش شیمیایی منجر به تولید کربنات کلسیم می گردد.

باکتری عامل اصلی خود ترمیم شوندگی بتن است، زیرا با مسدود سازی ترک ها، عمر سازه و مقاومت آن را افزایش می دهد. این باکتری در طبیعت موجود است و پیوستگی ساختار بتن را پایدار می نماید.

علاوه بر آن می تواند تخم هایی تشکیل دهد که غیر فعال و زیست پذیر باشند و بتوانند تنش های شیمیایی یا فیزیکی را تحمل کنند.

مشتری گرامی

برای اطلاع از قیمت و شرایط تحویل از طریق تلفن با شماره های ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۹۶ (مدیریت) – ۶۶۱۴۳۸۸۱_۰۲۱ – ۶۶۱۴۶۹۷۴_۰۲۱  با کارشناسان واحد فروش ارتباط برقرار نمایید.
نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی