جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

صادرات سنگ نما ساختمانی

صادرات سنگ نما ساختمانی بازرگانی تامین پایدار

به طور کلی حجم ذخایر سنگ های ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن می رسد. که ایران ۴ میلیارد تن از آن را در خود جای داده است. و از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن صادر می شود. کشور ما با دارا بودن معادن سنگ زیاد و استخراج و فرآوری با کیفیت سنگ‌ های ساختمانی، به قطب اصلی در صادرات سنگ نما ساختمان تبدیل شده است. تولید انواع سنگ و کاشی سرامیک تزئینی کشور در سال ۹۸ بالغ بر ۱۵٫۵ میلیون تن سنگ است. که نسبت به سال ۱۳۹۷، رشد ۱۸ درصدی را نشان می دهد. بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات سنگ ساختمانی تزئینی یا صادرات سنگ گچ در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید. که رشد ۳۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.

صادرات سنگ نما ساختمانی هم مانند صادرات کاشی و سرامیک به دو صورت بدون برش یا همان کوپ و برش خورده یا همان اسلب و تایل انجام می‌ شود. صادرات سنگ کوپ به دلیل خام فروشی و نداشتن. ارزش افزوده مشمول عوارض است. سنگ های کوپ درون کانتینر ۲۰ فوت قرار داده می‌ شود و سنگ های اسلب با توجه به سایز بزرگتری که دارد بر روی پالت قرار می‌ گیرد. که درون هر کانتینر۲۰ فوتی ۵ یا ۶ پالت می‌ توان قرار داد. سنگ های اسلب و به دلیل داشتن حساسیت بالا و سایز بزرگ، قرار دادن آن در کانتینر به دقت بالایی نیاز دارد. سنگ‌های تایل نیز با توجه به سایز کوچکتری که دارد. درون صندوق چوبی قرار گرفته. و هم در کانتینر ۲۰ فوت و هم ۴۰ فوت قابل بارگیری است. در ادامه به انواع سنگ های ساختمانی می بپردازیم:

انواع سنگ های ساختمانی

همان گونه که از نام سنگ ساختمانی پیدا است. منظور از این سنگ، سنگی است که در هر شکل و اندازه ای در یکی از قسمت های ساختمان مثل پی ها، کف، دیواره ها، نما، سنگ فرش جاده ها و محوطه ها، دیواره پل ها، دیواره های آب گردان رودخانه های کنار شهر ها، ساختمان های زیر زمینی و غیره می تواند مثل کاشی سرامیک به کار  برود. در یک دسته بندی کلی سنگ های ساختمانی خود به دو دسته سنگ زیر بنایی و سنگ های تزئینی نما تقسیم بندی می شود. که به شرح زیر می باشند:

سنگ زیر بنایی:

سنگهای زیر بنایی سنگ هایی هستند. که به صورت خرده سنگ لاشه، مالون، لوح، تیشه ای، ماکاوام، بادبر به همان شکل به دست آمده. از واریز های کوه و معادن و یا تغییر شکل به کار برد. اما چرا به این نوع سنگ، سنگ زیر بنایی گفته می شود؟ این سنگ ها بیشتر در قسمت های فیزیکی و نگهدارنده ساختمان مثل پی، سد و پل به جای فوم بتن ها استفاده می شود به همین دلیل است. که آن را سنگ زیر بنایی می نامند.

صادرات سنگ نما ساختمانی - بازرگانی تامین پایدار

سنگ های نما:

و اما موضوع بحث ما سنگ نما، سنگهایی که در دسته بندی سنگ های تزئینی و نما قرار می گیرند. به تمام سنگ هایی اطلاق می شود. که در بخش های قابل دید ساختمان نصب می شود. پوشش های داخلی و خارجی ساختمان همه در دسته بندی سنگ های نما قرار می گیرند. ویژگی مهمی که این سنگ ها نسبت به خرید کاشی و سرامیک دارند این است. که سنگ های نما در اندازه و شکل های خاصی برش داده می شود. و به شکل خام قابل استفاده نیست. چه سنگ هایی در سنگ نما قابل استفاده است؟ سنگ هایی که برای سنگ نما مورد استفاده قرار می گیرد. شامل سنگ های رسوبی، آذرین و دگرگونی است. همچنین سنگ های نما عبارتند از:

سنگ مرمریت

صادرات سنگ نما ساختمانی مرمریت که یکی از مرغوبترین سنگ های جهان می باشد بسیار حائز اهمیت می باشد. سنگ مرمر معمولی در بازار های جهانی به نام اُنیکس مشهور است. از ویژگی‌ های برجسته سنگ مرمر، عبور نور است. این سنگ از دسته سنگ های آهکی دگرگون شده است و به دلیل خلل و فرج کمتری که نسبت به سنگ های تراورتن دارند. مجموع معادن مرمریت کشور حدود ۶۵۲ معدن است که بیشترین سهم با ۱۶۳ معدن به استان اصفهان تعلق دارد.

استان فارس با ۷۶، خراسان رضوی با ۶۷ و کردستان با ۵۱ معدن در رتبه‌ های بعدی قرار دارند. در اغلب مرمریت ها طرح خطوط بسیاری را شاهد خواهید بود که این خطوط به هیچ وجه قابل لمس و حس کردن نیستند و سبب زیباتر شدن آن شده است. قیمت این سنگ به عوامل متعددی مانند کیفیت، ضخامت و … بستگی دارد. لذا انواع سنگ مرمریت قیمت متفاوتی دارند. هرچه میزان کیفیت سنگ بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یک سنگ طبیعی از دل زمین است. گرانیت جزو سنگین ترین سنگ ها به شمار می رود و دارای استحکام و مقاومت زیادی می باشد. قابل ذکر است که این سنگ نه تنها می‌ تواند در مقاوم سازی ساختمان و خانه هوشمند نقش مهمی ایفا کند بلکه به دلیل تنوع رنگ، به عنوان عنصری جهت زینت بخشیدن به بناهای مختلف نیز کاربرد دارد. این نوع سنگ دارای بافتی با دانه های متوسط تا درشت بوده و کانی های موجود در آن، به رنگ ‌های گوناگونی از صورتی تا خاکستری پررنگ و حتی سیاه یافت می شود.

این سنگها یکی از انواع پرکاربرد سنگ در ساختمان است که در کف، دیوار، پله کاربرد دارد. از جمله معروف‌ ترین سنگ‌ های گرانیتی موجود در ایران می‌ توان به سنگ گرانیت مروارید اشاره کرد که معادن این سنگ در ایران به وفور دیده می‌ شود. سنگ گرانیت به رنگ‌ های، سفید خاکستری، قرمز، سفید، سیاه، صورتی، سبز و آبی یافت می‌ شود، سنگ گرانیت علاوه بر استفاده فراوان در داخل کشور از مهم ترین سنگ های صادراتی ایران هم به حساب می آید.

سنگ تراورتن

سنگهای تراورتن یکی از پرفروش ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. این سنگ‌ ها در حقیقت از رسوبات چشمه‌ های آب گرم به جا مانده‌ اند و حفره‌ های روی سنگ‌ ها نیز ناشی از گاز های محبوس در همین آب‌ های گرم هستند. سنگ تراورتن نوعی سنگ تزئینی است که در دسته سنگ‌ های آهکی متخلخل قرار می‌ گیرد. در حال حاضر ۵۲ معدن فعال تراورتن در كشور موجود می باشد و معادن فعال تحت پوشش انجمن صاحبان معادن سنگ ۲۴ معدن است.

بزرگترین ذخایر تراورتن خاورمیانه در محلات از توابع استان مرکزی است و این شهرستان به‌عنوان کانون تولید سنگ ۵۰ درصد کل ماده معدنی تراورتن ایران را تولید می‌ کند. این سنگ ظاهری بسیار زیبا داشته و از آن به عنوان سنگ های زینتی و نمای ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می گردد و یکی از سنگ های بسیار پرطرفدار و شناخته شده در سراسر جهان است. این سنگ در ساخت نمای رومی بسیار پرکاربرد بوده و فروش زیادی دارد.

صادرات سنگ نما ساختمانی - بازرگانی تامین پایدار

راهنمای صادرات سنگ نما ساختمانی

برای صادرات سنگ ساختمانی، فروشنده سنگ بایستی برخی مراحل را طی کند. تا بتواند به صورت قانونی و طبق اصول به صادر کردن سنگ خود بپردازند:

  • ابتدایی ترین امر برای صادر کردن سنگ های مختلف، دارا بودن یک مرکز تهیه و توزیع سنگ به همراه مجوز های مربوطه می باشد. چنین مراکزی در صورت داشتن مشتریان خارجی، ابتدا باید بسته بندی اصولی را برای صادرات انجام دهند.
  • در این مرحله سنگ و سرامیک که بین دو طرف توافق شده است. در کشور مقصد و طبق استانداردهای بین المللی بسته بندی می شوند. تا برای حمل و نقل و ارسال آماده شوند.
  • مرحله بعد، فروشنده سنگ باید تمامی مجوز های لازم و مربوط به صادرات را از ارگان ها، نهاد ها و سازمان های مرتبط با صادرات سنگ نما ساختمانی دریافت کرده. تا دیگر مراحل صادرات سنگ ساختمانی بدون برخورد با مشکل انجام شود.
  • در صورت صدور مجوز، نوبت به حمل و نقل و انتقال سنگ به گمرک می رسد. در گمرک باید اظهار نامه صادراتی و خروجی برای صادر کردن سنگ را دریافت کنید.
  • پس از پایان تمامی مراحل اداری گمرک، فروشنده باید وسیله نقلیه مورد نظر را برای ارسال سنگ ها به کشور مبدا رزرو و تهیه کند. پیش از خروج سنگ از کشور، فروشنده بایستی مدارک، اسناد و مجوز های لازم برای صادرات سنگ نما ساختمانی را به اتاق بازرگانی بفرستد.
  • اتاق بازرگانی پس از بررسی فاکتور فروش گواهی مبدا را صادر کرده و اجازه خروج سنگ از کشور را به فروشنده می دهد. در نهایت، سنگ مورد نظر از طریق وسیله نقلیه مورد نظر از کشور خارج و به کشور مبدا صادر می شود.

سنگ نما دارای چه ویژگی هایی است؟

سنگهای ساختمانی انواع گوناگونی دارند و هرکدام ویژگی خاص خود را دارند و باید متناسب با ویژگی آنها استفاده شود. سنگ مناسب نمای ساختمان باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • دارای انواع مختلف برای شرایط آب و هوایی

یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب سنگ مناسب باید به آن توجه داشت دوام و یا مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مانند ضربه، فشار و عوامل جوی می باشد. سنگ های مختلف با توجه به ساختار و کانی های تشکیل دهنده خود دارای مقاومت های مختلفی می باشند که در ساختمان ها و خانه هوشمند کاربرد دارد مثلاً در:

در مناطق سرد سیر

در این مناطق از آنجا که میزان بارش برف و باران بیشتر است سنگ نمای مناسب باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. و همچنبن دارای تخلخل و حفره های کمتری باشد. زیرا در غیر این صورت باران درون حفره ها گیر کرده. و در صورت سردتر شدن هوا موجب شکستن و خردشدن سنگ می شود. به همین خاطر بهترین سنگ نمای برای این مناطق به ترتیب سنگ گرانیت،سنگی چینی و سنگ تراورتن است.علاوه بر این به دلیل سردی زیاد هوا جهت عایق سازی و صرفه جویی در انرژی باید دارای رنگ های تیره تری باشد.

در مناطق گرم سیر

در این مناطق نیز از همه مهم تر رنگ سنگ است. از آنجا که رنگ های تیره موجب جذب گرمای بیشتر می شود. در این مناطق بهتر است از سنگ هایی با رنگ های روشن مانند سفید و کرم استفاده شود. علاوه بر این در این مناطق به دلیل تابش شدید آفتاب در صورت استفاده از سنگ های تیره به مرور زمان موجب رنگ پریدگی سنگ و از دست دادن زیبایی آن می شود. به همین خاطر بهترین سنگ ها به این منظور سنگ های تراورتن پس از آن چینی است. اما سنگی مانند گرانیت گرما را در خود نگه می دارد. به عنوان مثال سنگ های مرمریت به دلیل از دست دادن رنگ خود در معرض آفتاب به طورکلی در نمای خارجی مناسب نیست. با این وجود عده ای به دلیل زیبایی از آن در نمای بیرون استفاده می کنند.

در مناطق شرجی و مرطوب

سنگ مناسب نما در استان های شمالی و مناطقی که میزان رطوبت و بارش باران زیاد است. باید دارای تخلخل مناسب و وزن کمی باشد. زیرا در صورت نداشتن. تخلخل سنگ به ملات نمی چسبد و به مرور زمان با نفوذ رطوبت به نما، سنگ از نما جدا می شود. با این وجود حتما باید تخلخل های روی سنگ رزین خورده باشند. تا از نفوذ آب به داخل سنگ جلوگیری شود. و از انقباض آب در شب و ترک خوردگی سنگ جلوگیری شود. پس می توان نتیجه گرفت. سنگ نما مناسب این مناطق سنگ تراورتن می باشد که از مشهورترین آنها تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه،تراورتن دره بخاری و… است.

صادرات سنگ نما ساختمانی - بازرگانی تامین پایدار

  • مقاوم در برابر آلودگی زیست محیطی

این عامل عمدتاً در شهر های صنعتی علی الخصوص شهر های جنوبی بسیار حائز اهمیت است. زیرا در صورت نفوذ آلودگی به داخل نما، سنگ زیبایی خود را از دست داده و کدر می شود. به عنوان مثال: تراورتن های تیره مانند تراورتن خرمایی برای مناطق صنعتی که هوای آلوده ای دارند بسیار مناسب است. سنگ های چینی و یا گرانیت هم به راحتی تمیز می شوند. اما از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند.

  • چسبندگی بهتر به سنگ نما

جهت نصب سنگ در نما از روش ها مختلفی استفاده می شود. که از جمله آن ها استفاده مانند چسباندن کاشی و سرامیک از دوغاب سیمان و اسکوپ است. روش دوغاب سیمان عمدتاً برای سنگ هایی مانند تراورتن که دارای تخلخل مناسبی هستند. استفاده می شود. به همین دلایل است. که سنگ تراورتن بهترین گزینه برای نمای خارجی است. اما در سنگ هایی مانند گرانیت که تخلخل پایینی دارند از روش اسکوپ سنگ استفاده می شود. نصب صحیح سنگ در ارتفاعات از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا در صورت اشتباه پس از مدتی سنگ از نما جدا می شود. و منجر به آسیب می گردد. با این وجود در هر روش نصب سنگ باید از اسکوپ استفاده نمود. تا از سقوط احتمالی جلوگیری شود.

  • دارای دوام و ماندگاری بالا

از موارد دیگری که در انتخاب سنگ مناسب باید به آن توجه داشته باشید. دوام و یا همان مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مانند ضربه، فشار و عوامل جوی می باشد. سنگ های مختلف با توجه به ساختار و کانی های تشکیل دهنده. خود دارای مقاومت های مختلفی می باشند.

  • سازگاری با نوع معماری

سنگ های مناسب اجرای سبک های مختلف نما مانند سنگ نمای رومی یا مدرن و… با یکدیگر متفاوت هستند. در صورت انتخاب نمودن صحیح سنگ مناسب به زیبا تر جلوه دادن نمای ساختمان کمک شایانی می کند. به این منظور می توانید در این زمینه با معماران و طراحان مشورتی داشته باشید.

  • سایز و ضخامت آن ها

معمولاً سنگ ها در کارخانه در ابعاد مختلف برش داده می شوند. و انواع پرداخت ها با توجه به جنس سنگ روی آن ها انجام می شود. از معروف ترین ابعاد آن می توان به تایل و اسلب و طولی اشاره کرد. پر کاربرد ترین ابعاد در نما ابعاد تایل و طولی و در تعدادی از ساختمان ها اسلب می باشد. که در سنگ های طرح دار با ایجاد بوک مچ و فورمچ می توان. به نما های بسیار زیبایی دست یافت.

  • قیمت سنگ های نما

در نهایت و به عبارتی در ابتدا مهم ترین موردی که بسیار مورد توجه سازندگان قرار دارد. میزان بودجه و قیمت سنگ های مختلف می باشد. زیرا همان طور که بیان شد سنگ دارای رنج قیمتی وسیعی می باشد. به همین علت سازندگان گرامی باید توجه داشته باشند. که در ابتدا میزان بودجه ای که می توانند. در این زمینه صرف کنند. را در نظر گرفته و پس از آن بهترین سنگ با توجه به موراد گفته شده را انتخاب کنند.

به همین منظور جهت استعلام قیمت سنگ نما، همچنین صادر کردن سنگ نما ساختمانی و دریافت مشاوره کارشناسان شرکت بازرگانی تامین پایدار (مرکزی) آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما می باشند.

صادرات سنگ نما ساختمانی - بازرگانی تامین پایدار

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی