جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

صادرات کاشی و سرامیک

جهت استعلام قیمت روز صادرات کاشی و سرامیک تماس بگیرید:

صادرات کاشی و سرامیک با بازرگانی تامین پایدار

صادرات کاشی و سرامیک هم مانند سایر کالاهای صادراتی از ایران طبق یک سری مراحل قانونی انجام می گیرد. در اواقع می توان گفت صادرات و فروش کاشی سرامیک یکی از بیزینس ها و تجارت هایی هست که می تواند درآمد بسیاری برای تولید کنندگان این صنعت در ایران داشته باشد. انجام صادرات آن ها به کشور های همسایه ایران مانند عراق، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، کویت، عمان، امارات، ترکمنستان و حتی کشور های دور دست همچون کشور های اروپایی یا افریقایی یک تجارت پر درآمد غیر نفتی برای کشور عزیزمان ایران می تواند باشد. در سال گذشته صادرات این محصولات در ایران به بیش از 500 میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن 30 % افزایش داشته است.

در حال حاضر 135 کارخانه کاشی و سرامیک فعال در ایران وجود دارد که 40 کارخانه جدید هم در مرحله بهره برداری هستند که برای صادرات محصولاتشان به صادر کنندگان جدیدی احتیاج دارند. صنعت کاشی و سرامیک یکی از مشاغل قدیمی ایرانی است که در هر دوره تاریخی به اشکال مختلف به کار گرفته می شد. ایران یکی از کشور های بزرگ تولید کننده در صنعت کاشی و سرامیک است که با دارا بودن ظرفیت بسیار زیاد در این صنعت توانسته به عنوان بزرگ ترین صادر کننده این محصولات در غرب آسیا شناخته شود. این صنعت همیشه برای زیبا سازی داخل و خارج بنا های ساختمانی بکار گرفته می شد. با توجه به شرایط جوی آب و هوایی کاشی و سرامیک صادراتی طی یک فرآیند مخصوص تولید می شوند تا بتوان از آن ها در نقاط مختلفی استفاده کرد.

مرغوبیت کاشی و سرامیک بر چه اساسی است؟

درجه مرغوبیت کاشی سرامیک برمی گردد به عوامل ساخت کاشی و سرامیک خوب از ابتدای تهیه خاک و گل و ترکیبات معدنی که از مهمترین مسائل در ساخت کاشی می باشد تا انتهای پخت کاشی، یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده است:

  • اول قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان بندی کاشی را تشکیل می دهد.
  • دوم لعاب  روی آن که ماده ای شیشه ای و قسمت سطح رویی آن راتشکیل می دهد.

یکی از مهم ترین عوامل در صنعت کاشی سرامیک سازی این می باشد که این دو ماده را طوری انتخاب کنید که ضریب انبساط آن ها مساوی باشد زیرا با توجه به اینکه در ساختمان ها و خانه هوشمند فعلی اغلب از کاشی در سرویس ها استفاده می شود و در این مکان ها مخصوصاً در حمام ها کاشی سرامیک ها در معرض تغییرات سریع درجه حرارت می باشند و در نتیجه انقباض و انبساط شدید در کاشی ایجاد می گردد و لعاب روی آن ها نسبت به سفال آن بسیار تردتر و شکننده تر می باشد لذا اگر ضریب انبساط انقباض سفال و لعاب روی آن یکی نباشد بلافاصله بعد از مصرف روی آن ترک هایی ایجاد می شود و کاشی را بسیار بد ظاهر می نماید. (صادرات سرامیک)

صادرات کاشی و سرامیک - بازرگانی تامین پایدار

صادرات کاشی و سرامیک

مراحل درجه بندی کاشی و سرامیک و دسته بندی آن ها

در بحث درجه بندی کاشی و سرامیک، آن ها را از نظر مرغوبیت و نداشتن عیب و نقص به چند درجه تقسیم می‌ کنند، که نوع درجه و تاریخ تولید توسط شرکت تولید کننده روی کارتن کاشی و سرامیک درج شده ‌است. بعد از خروج آن ها از خط کوره و منتقل شدنشان روی پالت، به مدت 4 تا 5 ساعت در قسمت پالت‌ ها باقی می‌ مانند، بعد توسط دستگاهی مثل TGV و یا LGV به بخش درجه بندی منتقل می‌ شود. کاشی‌ ها توسط دستگاه شماتیک از روی پالت برداشته ‌شده و روی خط درجه‌ بندی گذاشته می‌ شوند. درجه بندی خرید کاشی سرامیک به این شکل انجام می شود که:

1. درجه بندی سطح ظاهری توسط اپراتورها

در این مرحله کار درجه بندی کاشی و سرامیک با سطح ظاهری، توسط اپراتور ها انجام می شود. در قسمت درجه‌ بندی سطح ظاهری، اپراتور ها به وسیله ماژیک روی کاشی درجه آن را مشخص می‌ کنند. اپراتور ها در این مرحله بر اساس عیوب وجود در کاشی مثل لعاب برگشتی، ترک، جوش، کیفیت چاپ، رنگ، لب پریدگی و غیره کاشی ها را درجه بندی می‌ کنند. کلاً کاشی‌ ها بر اساس سطح ظاهر، قوس و سایز درجه بندی می‌شوند.

2. تشخیص قوس ها و برآمدگی ها

بعد از قسمت سطح ظاهری کاشی‌، به قسمت قوس و برآمدگی ها می‌ رسد. در این قسمت پنج سنسور، در راستای هم قرار دارند که هر سنسور دارای دو عدد چشم الکترونیکی است. همچنین سنسور ها براساس اطلاعاتی که به دستگاه داده‌ شده‌ اند کاشی را بر اساس قوس و برآمدگی ها درجه‌ بندی می‌ کنند. درجه بندی در هر کدام از کاشی و سرامیک های با سطح مقعر و یا محدب به شکل زیر تعرف می شوند:

1. محدب بودن

اگر یک محصول هشت‌ دهم درصد برجسته باشد در درجه بندی فروش کاشی سرامیک جزو محصولات درجه یک قرار می‌ گیرد. اگر این میزان به یک‌ دهم درصد برسد، کاشی یا سرامیک مد نظر درجه دو بوده و در صورتی که میزان محدب بودن محصول به سه و یک‌د هم درصد برسد آن محصول درجه سه خواهد بود.

2. مقعر بودن

اگر یک محصول کاشی و سرامیک پنج‌ دهم یا نیم درصد فرو رفتگی داشته باشد آن را درجه یک می‌ نامیم. در صورتی که این میزان از مقعر بودن به هفت‌ دهم درصد برسد آن کاشی درجه دو خواهد بود و در صورتی که میزان فرو رفتگی آن نه‌ دهم درصد باشد آن محصول یک کاشی و سرامیک درجه سه خواهد بود.

3. بخش کالیبره یا سایز بندی

سپس بعد از عبور کاشی‌ و سرامیک ها از قسمت قبلی به قسمت کالیبره یا سایزر می‌ رسد که کاشی‌ و سرامیک ها در این بخش از لحاظ سایز درجه بندی می‌ شوند. در قسمت درجه بندی کاشی و سرامیک از لحاظ سایزینگ، تمامی کاشی‌ و سرامیک های روی این خط، از زیر نظر سنسور‌ هایی عبور خواهند کرد که کاشی‌ و سرامیک ها را اندازه‌ گیری کرده و با کاشی سمپل که در اصل یه کاشی با سایز نرمال می باشد مقایسه می‌ کنند. بعد از این قسمت، کاشی و سرامیک ها به دو عدد سنسور مادون قرمز می‌ رسند که درجه‌ بندی کلی را انجام می‌ دهند.

4. بخش درجه بندی کلی

برای بهتر روشن شدن این بخش برایتان مثالی می زنیم: وقتی کاشی از لحاظ سطح ظاهری، درجه 1 خورده باشد از لحاظ قوس درجه 2 و از لحاظ سایزی درجه 3 اعلام شده باشد، این دو سنسور همیشه بزرگترین عدد را انتخاب می‌ کنند که این محصول در حراجی کاشی سرامیک درجه 3 اعلام می‌ شود، چون کمترین عیب هم باعث می‌ شود که درجه ما فرق کند.

5. قسمت سورتینگ و مرتب سازی

بعد از اینکه سنسور ها کاشی و سرامیک ها را درجه بنده نمودند نوبت به آن می رسد که کاشی‌ ها به بخش سورتینگ یا همان مرتب سازی فرستاده می شوند. در این بخش 9 عدد استیکر وجود دارد که کاشی‌ و سرامیک  ها به وسیله استیکر‌ ها مرتب شده و روی هم قرار می‌ گیرند. در این قسمت کاشی‌ و سرامیک ها در درجات مختلف جدا می‌ شوند و توسط زنجیر به قسمت بعدی انتقال داده می شوند.

6. بسته بندی و چک کردن محصولات

در این قسمت کاشی‌ ها توسط چند بازو به‌ صورت مرتب در یک ردیف قرار می‌ گیرند. سپس کارتن‌ ها به وسیله مکش باد به داخل دستگاه ورودی داده‌ شده و دور کاشی‌ و سرامیک ها قرار می‌ گیرد. بعد از خروج از این قسمت جعبه به دستگاه پرینتر می‌ رسد. وظیفه این دستگاه، حک کردن کد، درجه و تاریخ تولید روی جعبه می‌ باشد. بعد از قسمت پرینتر، دور کاشی با یک لایه پلاستیک پوشیده می‌ شود و جعبه داخل دستگاه شیرینگ می‌ رود. این دستگاه با استفاده از حرارت موجود در خود، پلاستیک دور جعبه را سخت کرده و روی آن می‌ چسباند. کارتن‌ ها بعد از دستگاه شیرینگ برداشته‌ شده و هر کارتن بر اساس درجه خود روی یک پالت گذاشته می‌ شود. سپس پالت‌ ها توسط دستگاه لیفتراک به قسمت انبار فرستاده‌ می‌ شوند و بعد از آن در حراج کاشی سرامیک به فروش میرسند.

صادرات کاشی و سرامیک - بازرگانی تامین پایدار

صادرات کاشی و سرامیک

صادرات کاشی و سرامیک طبق تعرفه ای است؟

تعرفه های صادرات کاشی و سرامیک، میزان هزینه هایی است که برای ترخیص کالا در گمرک باید حتماً پرداخت شود. این تعرفه های گمرکی برای صادرات سرامیک از ایران از طریق سازمان‌ های مختلف تنظیم و تعیین شده است. عوامل تاثیرگذار بر روی تعرفه گمرکی معمولاً عواملی نظیر حمل و نقل، بیمه و مالیات، حقوق گمرکی و سایر موارد در نظر گرفته می شود. در اینجا نمی توان رقم مشخصی را برای تعرفه های صادرات کاشی و سرامیک عنوان کرد، چرا که قیمت ها به شدت در نوسان است و با توجه به تحریم هایی که برای صادرات وجود دارد، ممکن است قوانین گمرکی در هر ماه تغییرات جزئی داشته باشند. از طریق مشاوره با شرکت بازرگانی تامین پایدار (مرکزی) می توانید از این تعرفه‌ ها اطلاعات دقیق تری به دست آورید.

چگونگی تشخیص درجه کاشی سرامیک با چشم

در کنار توجه به درجه بندی کاشی و سرامیک درج شده روی کارتن محصول، استفاده از راهکار های زیر نیز می‌ تواند به ما کمک کند تا درجه محصولات را به درستی متوجه شویم:

  • برای تشخیص درجه و کیفیت یک محصول کاشی و سرامیکی از لحاظ چشمی چند راهکار بسیار ساده و اما تجربی نیز وجود دارد. یکی از این راهکار ها یک اندازه بودنِ درز بین دو قالب کاشی می باشد. برای حسن انجام این آزمایش نیاز است که دو عدد کاشی را در کنار هم قرار داده و دقت کنید که درزی بین آن‌ ها و جود ندارد و درز از بالا تا پایین به یک اندازه می باشد.
  • راهکار دیگری این می باشد که دو عدد کاشی سرامیک را از طرف لعابدار آن‌ ها بر روی یکدیگر قرار دهید و سپس بر روی یکی از لبه‌ های کاشی سرامیک با انگشت اندک فشاری وارد کنید. در حین انجام این حرکت نباید احساس کنید که کاشی و سرامیک‌ هایی که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌ اند، تکان می خورد یا به اصطلاح لق بزند.
  • روش دیگری که می توان آزمایش کرد بیشتر برای سنجیدن ضریب انقباض و انبساط محصول و همچنین میزان مرغوبیت لعاب آن انجام می‌ شود. برای انجام این آزمایش کاشی یا سرامیک را چند ساعت در یخچال قرار داده و سپس آن را درون آب جوش می‌ اندازیم. اگر کاشی و سرامیک مورد آزمایش این اختلاف دما را تاب آورده و لعاب آن ترک نخورد، متوجه می‌ شویم که محصول مرغوب است.

چند نکته در مورد صادرات کاشی و سرامیک

  • ضریب اصطکاک یا مقاومت در برابر لیز خوردن با علامت COF نشان داده می‌ شود. هر چه این ضریب بر روی یک کاشی بیشتر باشد لیز خوردگی روی آن کمتر خواهد بود. کاشی های با ضریب اصطکاک بیش از ۰/۵ برای مصارف مسکونی و با ضریب بیش از ۰/۶ برای مصارف تجاری استفاده می‌ شود.
  • در پخت کاشی و سرامیک کف، پخت بیسکویت حذف می ­‌شود. اعمال دکور به ­صورت چاپ نیست و حذف می ­‌شود، به این علت که فشار وارده از طریق دستگاه چاپ را تحمل نمی ­‌کند و می‌ شکند.
  • برای کاشی و سرامیک های براق درجه سائیدگی با علامت PEI روی بسته بندی مشخص می‌ شود. این درجه در ۵ دسته طبقه بندی می‌ شود. درجه یک در مقابل سایش آسیب پذیرترین و درجه پنج مقاوم ترین است. برای مکان های پر رفت و آمد استفاده از کاشی سرامیک با درجه سایش کمتر از ۳ توصیه نمی‌ شود. این درجه بندی برای کاشی سرامیک های مات وجود ندارد.صادرات کاشی و سرامیک - بازرگانی تامین پایدار صادرات کاشی و سرامیک

چه عواملی در کیفیت نهایی گاشی و سرامیک‌ تاثیر گذارند

مشخصات مصالح ساختمانی کاشی و سرامیک باید طبق استاندارد های ملی ایران باشد. در زیر برخی از فاکتور های مهم در استاندارد سازی برای قیمت کاشی و سرامیک را برایتان بیان می کنیم:

انبساط رطوبتی

کاشی سرامیک ­‌های دیواری بعد از ۳ الی ۴ سال ترک برمی­‌ دارند. این ترک ها در مراحل اولیه به اختلاف ضریب انبساط حرارتی لعاب و بدنه مربوط است. ولی دلیل اصلی آن انبساط رطوبتی می باشد. به خاطر مجاورت با اتمسفر مرطوب، بیسکویت کاشی منبسط می‌ شود. این امر منجر به تحت کشش قرار گرفتن لعاب خواهد شد. کشش مستمر و بیش از اندازه باعث ترک برداشتن سطح کاشی سرامیک می شود.‌ برای جلوگیری از شوک حرارتی، باید ضریب انبساط حرارتی لعاب را کمتر از بدنه کاشی در نظر بگیریم. این کار باعث شده تا در اثر تغییرات ناگهانی دما، در کاشی ترک ایجاد نگردد.

استحکام خمشی

روش اندازه‌ گیری استحکام خمشی کاشی سرامیک نیز بصورت تست 3 نقطه‌ ای می باشد یعنی تحت خمش محض قرار می گیرند، به این صورت که دو تکیه گاه و یک نیروی فشاری نقطه‌ ایبه کاشی و سرامیک وارد می شود. استحکام خمشی استاندارد برای کاشی و سرامیک دیواری باید بیش از ۱۷۵ و برای کاشی سرامیک کف بیش از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع باشد.

میزان جذب آب

برای کاشی‌ سرامیک ­های دیواری درصد مجاز جذب آب ۱۲ تا ۱۸ است. برای کاشی کف این مقدار به ۰ تا ۲ درصد کاهش می­‌یابد. دلیل این اختلاف در این می باشد که میزان جذب آب با استحکام و مقامت سایشی نسبت عکس دارد، بنابر این برای رسیدن به استحکام و مقاومت سایشی بالا در کاشی و سرامیک کف، درصد جذب آب باید کم باشد. در مورد کاشی و سرامیک دیواری نیز درصد جذب آب کمتر از ۱۲ مانع از چسبیدن آن به دیوار خواهد شد.

جذب آب بیشتر از ۱۸ % نیز استحکام محصول را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. میزان جذب آب در بسته بندی های کاشی و سرامیک با W.A یا حرف E نمایش داده می‌ شود. کاشی سرامیک بسته به درصد جذب آب به 4 دسته غیر شیشه‌ ای، نیمه شیشه‌ ای، شیشه‌ ای و نفوذ ناپذیر تقسیم بندی می‌ شوند. کاشی غیر شیشه‌ ای بیشترین جذب آب و کاشی نفوذ ناپذیر کمترین درصد جذب آب را در بر می گیرد.

در ساخت بدنه ­‌ی کاشی کف از خاک رسی غیر آهکی استفاده می­‌ شود یعنی خاک‌ های استون ­ور. بنابر این بدنه‌­ های کاشی کف جزو استون‌ ور می باشند. طبق استاندارد ایتالیا درصد جذب آب کاشی کف کمتر از ۶% و در ایران درصد جذب آب ۲% است.

صادرات کاشی و سرامیک با شرکت بازرگانی تامین پایدار به آسانی قابل انجام است.

صادرات کاشی و سرامیک - بازرگانی تامین پایدار

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی