جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

صادرات مواد پتروشیمی

جهت استعلام روز قیمت مواد پتروشیمی صادراتی تماس بگیرید:

صادرات مواد پتروشیمی بازرگانی تامین پایدار

صادرات مواد پتروشیمی امروزه بیش از پیش حائز اهمیت بوده است. این مواد از جمله موادی است که به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، گرجستان، پاکستان و … می توان صادر کرد. اهمیت تولید و صادرات مواد اولیه شیمیایی بدین دلیل است. که بازار هدف محصولات صنایع پایین دستی وابسته به مواد اولیه پتروشیمی است که طیف گسترده‌ ای دارد.
مثلاً پلی پروپیلن (PP) یک ماده شیمیایی در نوع ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون پروپیلن به وجود می‌آید و همچنین قابل بازیافت می باشد. این ماده برای اولین بار در اوایل دهه 1950 در مقایس آزمایشگاهی تولید شده و در اواخر این دهه به تولید تجاری رسید. در ادامه بیشتر به شرح این نوع مواد پتروشیمی می پردازیم:

مواد پتروشیمی صادراتی

از مواد پتروشیمی پلی پروپیلن بیشتر بدانیم

پلی پروپیلن یکی از پر مصرف‌ترین و اساسی‌ترین پلیمر های مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می‌ باشد. نام این محصول پلی پروپیلن (PP) و فرمول شیمیایی آن –CH2-CH(CH3)n– می‌ باشد. پلی‌ پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌ باشد. مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می‌باشد.
در برابر رطوبت، روغن‌ها و حلال‌های معمولی مقاوم بوده در دمای حدود ۱۷۰ درجه سانتیگراد ذوب می گردد. پلی‌ پروپیلن دارای سه پیکربندی فضایی مختلف می‌‌باشد که عبارتند از ایزوتاکتیک (iPP)، سیندیو تاکتیک (sPP) و اتاکتیک (aPP) می‌باشد. بالاترین خواص بلورینگی این گریدها به ترتیب مربوط به زیر ساختار ایزوتاکتیک، سیندیو تاکتیک و اتاکتیک است. به شرح زیر:

ایزوتاکتیک

در این ساختار از پلی پروپیلن‌ها، گروه‌های متیل در یک طرف زنجیره اصلی قرار دارند. ساختار ایزوتاکتیک، دمای ذوب بالایی دارد و ماده‌ای کریستالی و چقرمه است.

سیندیو تاکتیک

در این ساختار، گرو‌ه‌های متیل به صورت یک در میان در بالا و پایین زنجیره اصلی قرار گرفته‌اند. این زیر ساختار خواصی همانند زیر ساختار ایزوتاکتیک دارد اما به دلیل بلورینگی کم‌تر، شفاف‌تر هستند. هم چنین، فرآیند دهی آن نسبت به دیگر گریدها دشوارتر است.

اتاکتیک

این زیر ساختار دمای ذوب پایینی دارد و ماده‌ای صمغی شکل است. که به دلیل خواص چسبندگی بالا در ساخت بعضی چسب‌ها استفاده می شود. در این ساختار نیز گروه‌های متیل به صورت اتفاقی در دو طرف زنجیره اصلی قرار دارند. این زیر ساختار دمای ذوب پایینی دارد و ماده‌ای صمغی شکل است.

که به دلیل خواص چسبندگی بالا در ساخت بعضی چسب‌ها استفاده می شود. پلیمر اتاکتیک ماده‌ای آمورف، انعطاف پذیر و سفت است. در مقابل پلیمرهای ایزوتاکتیک و سیندیو تاکتیک، پلیمرهایی با بلورینگی بالا، سفت‌تر و با انعطاف کمتر هستند.

صادرات مواد پتروشیمی - بازرگانی تامین پایدار

استاندارد های مواد پتروشیمی پلی پروپیلن

صادرات مواد پتروشیمی پلی پروپیلن بر اساس سازمان بین‌ المللی استاندارد (ISO)، انجمن مواد و آزمون آمریکا (ASTM)، موسسه استاندارد آلمان (DIN) و سازمان استاندارد ملی ایران (INSO) استانداردهای متعددی برای بررسی کیفیت محصولات متنوع پلی پروپیلن وجود دارد برای صادرات این محصولات.
این استانداردها شامل انواع گریدهای پلی‌ پروپیلن می‌ باشد و با تدوین استاندارد های اساسی در زمینه تولیدات پلی‌ پروپیلن راهنمای مشخص و واضحی در اختیار تولید کنندگان قرار داده که شامل منحنی‌های عمر – فشار – دما – مشخصات ظاهری، هندسی، مکانیکی- اندازه‌ ها و غیره است. 
شما می توانید برای صادرات زغال سنگ نیز به بازرگانی تامین پایدار مراجعه نمایید. 

مواد پتروشیمی صادراتی چیست؟

انواع پلی پروپیلن

مواد پتروشیمی پلی‌ پروپیلن به طور کلی به لحاظ گرید آن ها را در دو دسته کلی تقسیم می‌ کنند که عبارتند از:

هوموپلیمرها

همو پلیمر های پلی پروپیلن همان گونه که گفته شد. بر اساس نظم فضایی خود، به سه دستۀ اتاکتیک (بی نظم)، ایزوتاکتیک (هم نظم) و سیندیو تاکتیک (تک نظم) تقسیم می شوند. پلی‌ پروپیلن هموپلیمر که از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن به تنهایی تولید می‌ شود.

از نقطه نظر خواص فیزیکی و مکانیکی تفاوت پلی‌ پروپیلن هموپلیمر و کوپلیمر در مقاومت ضربه‌ ای، استحکام کششی و سختی بیشتری برخوردار ‌بوده اما مقاومت ضربه‌ ای آن کم است.

پلی‌ پروپیلن هموپلیمر با اینکه استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به پلی‌ پروپیلن کوپلیمر دارد ولی نقطه ضعف اصلی آن مقاومت ضربه‌ ای آن است. در واقع پلی‌ پروپیلن هموپلیمر شکننده‌ تر از پلی‌ پروپیلن کوپلیمر است. این ضعف بیشتر در دما های پایین و به ویژه زیر صفر خود را نشان می‌ دهد.

به همین جهت کاربرد پلی‌ پروپیلن هموپلیمر در تولید قطعات تزریقی که در معرض ضربه و دمای پایین قرار می‌ گیرند به شدت محدود است. هموپلیمر ‌شکننده و زمانی که دما کم باشد ‌به خصوص دمای زیر صفر بیشتر خود را نمایان می‌ کند.

کوپلیمرها

به‌ طور معمول کوپلیمر‌ ها از دو یا چند مونومر های مختلف تشکیل شده اند. این نوع از پلی‌ پروپیلن‌ ها شامل مقدار بسیار کمی از اتیلن‌ هایی از جنس بوتن و هگزن تشکیل شده اند. پلی‌ پروپیلن کوپلیمر که از پلیمریزاسیون پروپیلن به همراه کومونومر اتیلن تولید می‌ شود. پلی‌ پروپیلن کوپلیمر مقاومت ضربه‌ ای بالاتری نسبت به پلی‌ پروپیلن هموپلیمر دارد.

با تنظیم مقدار اتیلن اضافه شده به ساختار پلیمر، تنظیم مورفولوژی کوپلیمر، تنظیم نوع کریستالیزاسیون و همچنین تنظیم وزن مولکولی می‌ توان میزان مقاومت ضربه‌ ای را تنظیم و تا حد خوبی بالا برد.

البته باید توجه داشت که بالا بردن مقاومت ضربه‌ ای پلی‌ پروپیلن به قیمت کاهش سختی و سفتی پلیمر انجام می‌ پذیرد. اضافه کردن اتیلن به ساختار پلی‌ پروپیلن حین پلیمریزاسیون پروپیلن، نظم ساختاری پلی‌ پروپیلن را کاهش می‌ دهد. کاهش نظم ساختاری هم به نوبه خود باعث کاهش میزان تبلور پلی‌ پروپیلن می‌ شود.

با توجه به ساختار شکننده بلور ها، دلیل افزایش مقاومت ضربه‌ ای پلی‌ پروپیلن کوپلیمر نسبت به پلی‌ پروپیلن هموپلیمر کاهش بلورینگی است. در تجارت از دو نوع پلی‌ پروپیلن کوپلیمر‌ ها استفاده می‌ شود که مهم ترین آن ها شامل کوپلیمر ضربه ای و تصادفی می باشد.

صادرات مواد پتروشیمی - بازرگانی تامین پایدار

مزایای استفاده و صادرات مواد پتروشیمی پلی پروپیلن

همانند صادرات پلی اتیلن ها و یا تمام مواد پتروشیمی که یک سری مزایای خاصی دارند. پلی پروپلین ها نیز مزایای خاص مختص به خود را دارند که عبارتند از:

عدم رسوب گیری این نوع مواد پتروشیمی

سطح صاف و صیقلی این آن ها سبب شده تا آب و یا سایر سیالات به راحتی از داخل آن عبور کند. همین امر از ایجاد رسوب جلوگیری می کند و باعث می شود سیال دچار افت فشار نشود. از سوی دیگر هم ساختار ملکولی پلی پروپیلن نیز به نوعی است. که باعث عدم رسوب گیری و مواد مزاحم در مجاری آن ها می شود.

مقاوم در مقابل تنش ها و فشار بالا

مواد پلی پروپیلن مقاومت در مقابل تنش و مقاومت در مقابل فشار بالایی دارد. از این رو دچار ترک یا شکنندگی نمی شود. هم چنین مقاومت حرارتی این لوله ها نیز بسیار بالاست و تا دمای 110 درجه سانتی گراد دچار مشکل نخواهند شد و ساختار خود را حفظ می کنند.

پایداری در مقابل مواد شیمیایی و طبیعی

پلی پروپیلن به گونه ای هستند که در شرایط محیط طبیعی ساختار شیمیایی خود را حفظ می کنند. همچنین این نوع مواد در برابر بسیاری از مواد خورنده شیمیایی مانند برخی از اسید ها و باز ها مقاومت خوبی نشان می دهند. در حدی که می توان از آن ها برای انتقال آن ها هم استفاده کرد.

دارای طول عمر مفید بالا 

مقاومت شیمایی پلی پروپیلن بسیار بالا می باشد. به همین جهت این نوع مواد با گذشت زمان پوسیده نخواهند شد و مقاومت خود را حفظ خواهند کرد. این نوع مواد در حالت طبیعی بسیار دیر دچار پوسیدگی می شوند. حتی می توان گفت که عمر مواد پلی پروپیلن از عمر یک ساختمان و خانه هوشمند هم بیشتر است. به عبارت دیگر عمر ساختمان و تمام شده است اما هنوز لوله ها قابل استفاده هستند.

پوسیدگی و فرسایش بسیار پایین

مواد پلی پروپیلن در برابر جریان آب، دمای تعریف شده آب آشامیدنی، فشار آب و ضربه های حاصل از سیال مقاومت خوبی دارند و دچار فرسایش نمی شوند.

البته هیچ ماده ای نمی تواند به طور کامل از فرسایش دور بماند، اما جریان فرسایش و سابیده شدن این مواد به حدی کند است که این موضوع عملاً تاثیر منفی بر روی آن ها ندارد.

قیمت مناسب و نسبتاً ارزان

قیمت این نوع مواد در مقایسه با سایر آلیاژ ها اعم از فلزی مناسب تر بوده. به دلیل مزیت ها و ویژگی هایی که دارد باعث شده استفاده از آن در تاسیسات ساختمان ها اقتصادی و به صرفه تر باشد.

صادرات مواد پتروشیمی - بازرگانی تامین پایدار

معایب صادرات پلی پروپیلن یا مواد پتروشیمی صادراتی

همچنین پلی پروپیلن ها هم مانند سایر مواد که دارای مزایای بسیار می باشد دارای معایبی نیز می باشند. که این معایب به شرح زیر است:

از بین رفتن آن ها در درجه حرارت بالا

اگر در دمای بیشتر از 100 درجه قرار بگیرد، زنجیره پلی پروپیلن تخریب شده و اکسیداسیون اتفاق می‌ افتد. نهایتاً سبب ترک خوردگی آن‌ها خواهد شد. غالباً برای حل این معضل می‌ توان از تثبیت کننده پلیمر استفاده کرد.

عدم مقاومت در مقابل اشعه خورشید 

لوله‌های پروپیلن در برابر اشعه مستقیم خورشید و اشعه UV مقاوم نیستند. ممکن است ساختار زنجیره شیمایی آن‌ها در دراز مدت فرو ریزد یا ضعیف شود. برای بر طرف کردن این مشکل هم می توان از پوشش ساختمانی یا عایق استفاده کرد و یا آن‌ها را در سایه قرار داد.

انبساط طولی بالا مواد پتروشیمی

پلی پروپیلن‌ها برعکس لوله های فلزی یا ۵ لایه از لایه فلزی برخوردار نیستند. این امر باعث انبساط طولی آن‌ها شده است در حالت آزاد زیاد باشد. به همین دلیل این مواد باید به وسیله بست به دیوار محکم شوند و یا اینکه زیر پوششی از ملات سیمان قرار داده شوند. ملات سیمان، انبساط طولی پلی پروپیلن را کم کرده و از نازک شدن آن‌ها جلوگیری می کند.

صادرات مواد پتروشیمی - بازرگانی تامین پایدار

کاربرد مواد پتروشیمی پلی پروپیلن

از جمله کاربردهای این ماده پلیمری می‌ توان به قطعات خودرو مانند داشبورد، کنسول، ‌روکش، ضربه گیر، رودری، باتری ‌و بسیار قطعات دیگر اشاره کرد. همچنین ‌از پلی پروپیلن با شاخص ذوب زیاد برای ‌تهیه و تولید انواع ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده می‌ شود.
پلی پروپیلن برای تهیه لوازم ورزشی، کیف حمل و نقل و لباس ورزشی نیز کاربرد دارد. گرید هایی که شاخص ذوب پایین دارند نیز ‌برای تهیه لوله‌ های آ‌‌ب گرم و سرد آب و… به کار می‌ برند.
از پلی پروپیلن ها می‌ توان برای کالاهای پزشکی نیز استفاده کرد. برای نمونه ‌ساخت ‌بطری ضد عفونی، سرنگ، ظرف قرص و… کاربرد دارد. پلی پروپلین در ساخت لوازم منزل از جمله ‌فرش، تشک، بشقاب، اسباب بازی و یا حتی قطعات جانبی درون لباسشویی، یخچال، ظرفشویی و… نیز استفاده دارد.
درست مقابل پلی پروپیلن، هموپلیمر قرار می‌ گیرد که در برابر ضربه از مقاومت کمتری برخوردار بوده و تبلور بالایی دارد. در نتیجه برای ساخت انواع ورق‌های‌‌ نازک، کارهای نساجی و فیلم‌ها‌‌ی باریک از آن استفاده می‌ کنند. در هموپلیمر بیشتر از مقاومت در برابر ضربه‌، استقامت و استحکام کششی ضرورت دارد. صادرات مواد پتروشیمی با بازرگانی تامین پایدار 

مواد پتروشیمی صادراتی - بازرگانی تامین پایدار
نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی