جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

لوله پلی اتیلن فشار قوی

جهت استعلام روز قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی تماس بگیرید:

لوله پلی اتیلن فشار قوی یک نوع لوله به حساب می‌آید که در فشارهای کاری ۶ تا ۳۲ اتمسفر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به بیان دیگر، لوله‌های پلی اتیلن فشار قوی، لوله‌هایی هستند که از جنس پلی اتیلن می‌باشند و با گرید PE80 و PE100 شناخته می‌شوند. مشخصه بارز این نوع لوله‌ها، تحمل فشار زیاد توسط آن‌ها است. 

لوله پلی اتیلن فشار قوی - markazei

در واقع لوله‌های پلی اتیلن فشار قوی، به همین دلیل یعنی به دلیل تحمل فشار زیادی که دارند به این نام، نام گذاری شده‌اند. لوله پلی اتیلن فشار قوی PE100 هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ کیفیتی بهتر از لوله پلی اتیلن فشار قوی PE80 می‌باشد. لوله پلی اتیلن فشار قوی نسل جدید، نرمی و انعطاف پذیری بالایی دارد و جنس پلاستیک آن گرما نرم و یا همان ترموپلاستیک می‌باشد.

تاریخچه لوله پلی اتیلن فشار قوی

اگر بخواهیم تاریخچه این وسیله را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، ابتدا باید تاریخچه مواد پلی اتیلن را بررسی کنیم. در ماه نوامبر سال ۱۹۵۳ میلادی، فردی به نام پروفسور کارل زیگلر به کمک چند نفر از دوستان و همکاران خود توانست عمل پلیمریزاسیون اتیلن را در فشار و دمای پایین انجام دهد.
پروفسور کارل زیگلر بیشتر از همه همکاران خود با کمک یک فرد ایتالیایی به نام جولیو ناتا که در زمینه علم شیمی تخصص و تبحر زیادی داشت، موفق به این اختراع شده بود. بنابراین در سال ۱۹۶۳ میلادی این دو نفر با هم، موفق به دریافت جایزه نوبل شدند. این جایزه در رشته شیمی به این دو فرد اهدا شد. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم از سال ۱۹۵۳ میلادی، اولین جرقه‌های ساخت لوله‌های پلی اتیلن زده شد ولی اولین کارخانه آزمایشی تولید پلی اتیلن در سال ۱۹۵۴ میلادی یعنی یک سال بعد و در شهر فرانکفورت آلمان افتتاح شد.
این کارخانه، ظرفیت تولید ده تن ماده پلی اتیلن در هر ماه را داشت. چهار سال بعد، یعنی در سال ۱۹۵۸ میلادی، میزان تولید پلی اتیلن در سرتاسر جهان به ۱۷ هزار تن در سال رسیده بود و چهار سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۶۲ میلادی، این میزان به عدد ۲۰۰ هزار تن در یک سال دست یافت. امروزه میزان تولید پلی اتیلن در سرتاسر دنیا به چیزی نزدیک به ۲۸ میلیون تن در هر سال رسیده است. این عدد، مربوط به تولید انواع پلی اتین است که نزدیک به ۴ میلیون تن از آن مربوط به انواع صادرات لوله پلی اتیلن می‌باشد.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن فشار قوی

می‌دانید که از این وسیله به منظور انتقال آب و نفت و گاز و فاضلاب‌های صنعتی و شهری استفاده می‌شود. بنابراین مواد اولیه این وسیله باید کیفیت لازم را داشته باشند تا این لوله‌ها بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و دچار زنگ زدگی یا ترکیدگی و نشتی و مواردی از این دست نشوند. به منظور تولید لوله پلی اتیلن فشار قوی از دستگاهی به نام دستگاه اکسترودر استفاده می‌شود.
این دستگاه می‌بایستی بالاترین کارایی و کیفیت را داشته باشد تا بتواند لوله پلی اتیلن فشار قوی با کیفیتی را تولید کند. مواد اولیه‌ای که در تولید لوله پلی اتیلن فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید کاملاً نو باشند و هیچ گونه افزودنی در آن‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. تنها افزودنی که در تولید لوله پلی اتیلن فشار قوی بایستی مورد استفاده قرار بگیرد مستربچ است. روش تولید لوله پلی اتیلن فشار قوی باید کاملاً تحت کنترل و مناسب باشد تا این که مواد پلی اتیلن تولید شده اکسایش نشوند و مواد خروجی از دستگاه، حالت سوخته نداشته باشند.
استفاده از روش تولید با کیفیت باعث می‌شود که لوله پلی اتیلن فشار قوی تولید شده از لحاظ استحکام و مقاومت در برابر شکستگی، در شرایط مطلوبی باشد. در مورد مواد اولیه لوله پلی اتیلن فشار قوی باید این نکته را هم اضافه کنیم که درصد دوده در هنگام تولید، باید کاملاً یکنواخت باشد. در غیر این صورت مقاومت کششی لوله پلی اتیلن فشار قوی در محل هایی که دوده زیادی در آنجا جمع شده است بسیار ضعیف خواهد شد. فراموش نکنیم که لوله پلی اتیلن فشار قوی باید کاملاً از لحاظ ضخامت یکسان باشد و لوله تولید شده کاملاً گرد باشد.

انواع لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله پلی اتیلن فشار قوی - markazei

 در چند نوع مختلف تولید می‌شود و به بازار عرضه می‌گردد. خوشبختانه بازرگانی تامین پایدار، انواع لوله پلی اتیلن فشار قوی را به فروش می‌رساند و شما هم می‌توانید به راحتی از این مرکز، اقدام به خریداری این نوع لوله‌ها نمایید. برگردیم به موضوع انواع لوله پلی اتیلن فشار قوی. این انواع عبارت هستند از: 1. مواد پلیمری پلی اتیلن با گرید تجاری PE80 2. مواد پلیمری پلی اتیلن با گرید تجاری PE63 3. مواد پلیمری پلی اتیلن با گرید تجاری PE100

البته این نکته را هم متذکر شویم که به جز مواد پلی اتیلن گرید تجاری PE100 ، بقیه مواردی که گریدهای پایین‌تری دارند و در واقع خارج از رده هستند، دیگر تولید و استفاده نمی‌شوند.
به بیان دیگر تولید و استفاده از این دسته از مواد پلی اتیلن به صرفه نیست. مواد پلی اتیلن با گرید تجاری کم‌تر از PE100، نه کیفیت خوبی دارند و نه این که امکان استفاده از آن‌ها برای کاربری‌های حساس وجود داد.

کاربرد لوله پلی اتیلن فشار قوی

در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد کاربرد لوله پلی اتیلن فشار قوی مطالبی را عنوان کنیم. امروزه این وسیله، کاربرد‌های زیادی دارد. به عنوان مثال به منظور انتقال گاز از همین لوله‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر به منظور انتقال فاضلاب‌های شهری و روستایی و صنعتی نیز از همین لوله‌های پلی اتیلن فشار قوی استفاده می‌شود.
کاربرد دیگر که شاید بیشتر به گوش شما رسیده باشد همین استفاده از این نوع لوله‌ها در سیستم‌های آبیاری تحت شار مثل سیستم آبیاری قطره‌ای و سیستم آبیاری بارانی و سیستم آبیاری متحرک و شبکه‌های زه کشی است. در کل باید بگوییم که به منظور انتقال انواع مایعات از این وسیله استفاده می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که این نوع لوله‌ها به هیچ عنوان به منظور انتقال مایعات داغ مناسب نیستند.

مشخصات لوله پلی اتیلن فشار قوی

ویژگی فوق العاده لوله این وسیله، ویژگی نفوذ ناپذیری آنها است. در واقع پیوند مولکولی لوله پلی اتیلن فشار قوی، آن قدر قوی است که این لوله را کاملاً غیر قابل نفوذ می‌کند. همین ویژگی فوق العاده این وسیله شده است که این نوع لوله‌ها، جزء گران‌ترین و پر استفاده‌ترین لوله‌ها در دنیا باشد. مقاومت مناسب این نوع لوله‌ها در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی و خردگی، دیگر ویژگی مهم این نوع لوله‌ها هستند.

طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی (در دما و فشارهای مختلف)

طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی، موضوع بسیار مهمی است. به هر حال هیچ کسی دوست ندارد، لوله‌ای که برای انتقال آب یا موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌دهد پس از گذشت مدت زمان نه چندان زیادی دچار خرابی شود. خوشبختانه این وسیله از لحاظ طول عمر در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و به دلیل ویژگی‌های بسیار خوبی که در طراحی و تولید این لوله‌ها لحاظ می‌شود، می‌توانیم عنوان کنیم که طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی چیزی بین پنجاه تا صد سال می‌باشد.
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به جای ذکر عدد دقیق، بازه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال را برای طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی عنوان کردیم. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طول عمر این نوع لوله به محل قرارگیری آن ارتباط زیادی دارد. به هر حال اگر این نوع لوله در معرض تابش مستقیم خورشید و یا در زیر دست و پای انسان و ماشین آلات قرار بگیرد، طول عمر آن هم کاهش پیدا خواهد کرد.
از سوی دیگر موادی که قرار است از درون این نوع لوله‌ها عبور کنند هم در طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی تاثیر گذار هستند. به هر حال مثلا اینکه از درون لوله پلی اتیلن فشار قوی، آب عبور کند و یا فاضلاب صنعتی، خیلی با هم فرق دارند و بر روی طول عمر این نوع لوله تاثیر مستقیمی می‌گذارند. همچنین موارد بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که در طول عمر لوله پلی اتیلن فشار قوی تاثیر گذار هستند مانند کیفیت تولید آنها، آب و هوای محل نصب آن‌ها و …

انواع سایز بندی لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله پلی اتیلن فشار قوی همگی به صورت گرد و دوار تولید می‌شوند و بدون کم‌ترین اوالیتی تولید می‌گردند. این نوع لوله‌ها در شاخه‌های شش و هفت و هشت و نه و ده و یازده و دوازده متری و با سایزهایی برابر با ۱۲۵ تولید می‌شوند. همه لوله‌های پلی اتیلن فشار قوی به صورت کلاف‌های ۱۰۰ متری تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند و شما برای خرید این نوع لوله‌ها باید این کلافها را خریداری نمایید.
بدیهی است که متناسب با فضایی که قصد دارید این وسیله را در آنجا به کار ببرید، بایستی این نوع لوله‌ها را خریداری نمایید.
هر چقدر که فضای مورد نظر شما بزرگ‌تر باشد و نیاز به لوله فشار قوی بیشتری داشته باشید، شما هم باید کلاف‌های بیشتری را خریداری نمایید.

لوله پلی اتیلن فشار قوی - markazei

بدیهی است که اندازه گیری صحیح متراژ فضای مورد نظر شما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در خرید اندازه و متراژ صحیحی از کلاف‌های این وسیله توسط شما داشته باشد. در بسیاری از موارد، مشاهده می‌شود که افراد قبل از اندازه گیری صحیح متراژ مکان مورد نظر خود، اقدام به خرید لوله پلی اتیلن فشار قوی می‌کنند و همین هم باعث می‌شود که نتوانند خرید خوبی داشته باشند.

مزایا و معایب لوله پلی اتیلن فشار قوی

تا چند سال پیش از لوله‌های فلزی به منظور لوله کشی آب و غیره استفاده می‌شد. از آنجایی که لوله‌های فلزی زنگ می‌زنند و پوسیده می‌شوند، در نتیجه استفاده از این نوع لوله‌ها مشکلاتی مانند رسوب و کم شدن فشار آب در مصرف‌های مربوط به آبیاری زمین‌های کشاورزی را به دنبال دارند.
در مصارف شهری و آشامیدنی هم استفاده از لوله‌های فلزی باعث می‌شد که ضریب بهداشتی کاملاً کاهش پیدا کند و احتمال وارد شدن رسوب و زنگ زدگی این لوله‌های فلزی به آب‌های آشامیدنی زیاد شود. استفاده از لوله‌های فلزی، هزینه‌ها را هم بالا خواهد برد.
چرا که همیشه باید برای جبران خسارت‌ها و خرابی‌های ناشی از زنگ زدگی و رسوب لوله‌ها، هزینه‌هایی پرداخت شود و پیوسته باید به فکر تعویض و تعمیر این لوله‌های فلزی بود. در کل، این وسیله دارای مزایای فراوانی است که در این قسمت از مقاله به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت لرزه‌ای این نوع لوله بسیار بالا است.
  • اتصالات استفاده شده در بستن این وسیله نشتی ندارند و در واقع کاملا مهار شده هستند.
  • وزن این وسیله خیلی کم است و همین عامل باعث می‌شود که حمل و نقل و نصب آن و کار کردن با آن راحت باشد.
  • این وسیله به سادگی و بدون مشکل خاصی شکل می‌گیرد. همین امر باعث می‌شود که در جاهای مختلف بتوان از این نوع لوله استفاده کرد.
  • این وسیله زبر نیست و در واقع سطح داخلی آن کاملاً صاف می‌باشد.
  • این وسیله در مقابل انواع مواد شیمیایی و همچنین در مقابل خوردگی، مقاومت بسیار خوبی دارد و این نوع لوله زنگ نمی‌زند.
  • مقاومت این وسیله در برابر سختی نیز بالا می‌باشد.
  • با استفاده از این وسیله می‌توانید در هزینه‌های چرخه صرفه جویی کنید. چرا که عمر این نوع لوله‌ها زیاد است.
  • مقاومت حرارتی این وسیله بالا است و همین عامل باعث می‌شود که بتوان از این نوع لوله‌ها درجاهای گرم سیر هم به راحتی استفاده کرد.

نحوه محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله پلی اتیلن فشار قوی - markazei

اگر می‌خواهید با نحوه محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی آشنا شوید باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهید. در واقع محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی بدون در نظر گرفتن این نکات ممکن نمی باشد.
1. لوله های پلی اتیلن غیر استاندارد می‌بایستی مطابق با استاندارد PE63 محاسبه قیمت شوند.
2. لوله های پلی اتیلن فشار قوی که در طرح های آبیاری بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرند تحت فشار بالای ۸ بار می‌باشند.

3. اگر قصد دارید از لوله های پلی اتیلن فشار قوی در جاهایی که شیب زیادی دارند، استفاده کنید باید به این نکته دقت داشته باشید که به ازای هر ۱۰ متر اختلاف ارتفاع، می‌بایستی یک اتمسفر به فشار لوله اضافه گردد.
4. به منظور انتقال آب کشاورزی در جاهایی که شیب خاصی ندارند از لوله های پلی اتیلن 4 اتمسفر می‌توانید بهره بگیرید.
5. آن دسته از لوله های پلی اتیلن فشار قوی که در خطوط انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌بایستی به صورت 16 بار تولید گردند. هم چنین این دسته از لوله ها بایستی با مواد PE100 خود رنگ تولید گردند. دقت کنید که این دسته از مواد، قیمت بیشتری نسبت به مواد دیگر دارند.
6. از آنجایی که برخی از دریپر های پی سی که در آبیاری قطره ای استفاده می‌شوند دارای فشاری برابر با ۴ بار هستند، به منظور استفاده در طرحهای آبیاری قطره ای از لوله هایی که دارای فشاری برابر با ۶ اتمسفر هستند بهره بگیرید. (قیمت لوله آبیاری قطره ای 16)
7. لوله پلی اتیلن فشار قوی که در شرکت آب و فاضلاب و به منظور انتقال فاضلاب استفاده می‌شود به صورت ۱۰ و ۱۲ بار می‌باشد.
8. لوله پلی اتیلن فشار قوی مورد استفاده در طرح های آبیاری بارانی تحت فشار می‌بایستی بالای ۸ بار باشد.
9. به هر میزانی که اندازه لوله پلی اتیلن فشار قوی بزرگ تر باشد چون ضایعات هم بالاتر می‌رود، قیمت تمام شده هر کیلو هم بیشتر از لوله های با سایز کوچک تر خواهد بود.

قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی

قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی هم مانند همه انواع لوله ها و اجناس دیگر با تورم و افزایش قیمت افسارگسیخته در چند سال اخیر مواجه بوده است. دلیل این افزایش قیمت را هم باید در پایین آمدن ارزش ریال در برابر دلار و همچنین در تحریم‌ های گسترده غرب علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران جست و جو کرد.
چیزی که مشخص است این است که متاسفانه قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی پس از افزایش قیمت مکرر هنوز هم به یک ثبات قیمت نرسیده است. در واقع نمی توان به صورت دقیق، قیمتی را برای این نوع لوله تعیین کرد. اگر بخواهیم مشخص کنیم که قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی به چه عواملی بستگی دارد می‌توانیم به مواردی مانند سایز لوله و هزینه حمل و نقل و ضخامت لوله و همچنین مقدار مصرف مواد اولیه در ساخت لوله اشاره کنیم. البته نباید از تاثیر میزان تحمل فشار به وسیله لوله پلی اتیلن فشار قوی بر قیمت این نوع لوله صرف نظر کنیم.

خرید لوله پلی اتیلن فشار قوی

به منظور خرید لوله پلی اتیلن فشار قوی می‌توانید به فروشگاه های حضوری و سایت های اینترنتی مختلف مراجعه کنید. یکی از این فروشگاه ها، بازرگانی تامین پایدار است. بازرگانی تامین پایدار، کالاهای زیر را به فروش می‌رساند:

  • انواع شیر آلات و لوازم بهداشتی و رو شویی
  • انواع آهن آلات مانند میل گرد، تیر آهن، نبشی و ناودانی
  • انواع ورق مانند ورق سیاه، روغنی و گالوانیزه
  • انواع ساندویچ پنل
  • انواع ورق کامپوزیت و آلمینیوم
  • انواع درب ضد سرقت و حریق
  • انواع درب و پنجره UPVC
  • انواع لوله مانند لوله های پلیکا یا UPVC، لوله سفید، پلی اتین، پوش فیت، لوله ۳ و ۵ لایه
  • انواع کاشی و سرامیک و نصبیات مانند سرامیک و کاشی

البته بازرگانی تامین پایدار در زمینه فروش انواع لوله و اتصالات چدنی، انواع پمپ و پکیج و بوستر پمپ نیز فعال است. از سوی دیگر، طراحی و براورد اجرا و نظارت بر تأسیسات مکانیکی و خدمات سند بلاست و برش کاری نیز از خدمات دیگری است که در این مرکز انجام می‌شود. همچنین بازرگانی تامین پایدار، به خرید ضایعات آهن و لوله، قالب های سقفی وافل، صادرات انواع آهن آلات و ملزومات ساختمانی هم می‌پردازد.

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی