جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یا زنگ نزن که به اشتباه به آن آهن زنگ نزن هم می‌گویند از آلیاژهای آهن می باشد. اگر به پشت دسته قاشق و چنگال‌های امروزی نگاه کنید حتما عبارت Stainless Steel را دیده‌اید که به معنی فولادزنگ نزن می‌باشد. فولاد یا پولاد از آلیاژهای آهن می‌باشد که  بین ۰۲۵/۰ تا حدود ۲ درصد کربن دارد. و با اضافه کردن عناصر کروم و نیکل  به آن فولادزنگ نزن به دست می‌آید.
کشف این نوع از فولاد  به این صورت بود  که روزی دانشمندان متوجه شدند

که اگر به فولاد، حدود ۱۱ تا ۲۰ درصد فلز”کُرُم” و کمی “نیکل” اضافه نمایند، فولادی به دست می آید که در برابر زنگ زدگی و خوردگی اسیدها، مقاومت خواهد کرد.

میزان  کربن در این فولادها  ۰۸/۰ تا ۲۵/۰ ،  کروم ۱۱ تا ۲۰ درصد و میزان نیکل ۶ تا ۲۲ درصد است. کروم که عنصر اصلی فولاد ضد زنگ است را به دلایل زیر به آن اضافه کرده‌اند:

 – افزایش سختی پذیری
– افزایش استحکام در دمای بالا
– افزایش مقاومت به خوردگی

ما در زندگی روزانه ی خود با صدها شی و وسیله سر و کار داریم که همه از فولادضدزنگ، ساخـته شده اند. مانند: قاشق، چنگال، چاقو، دستگیره ی در، لوازم برقی، وسایل ماهی گیری، سینک ظرف شویی، ماشین های لباسشویی، صنایع پتروشیمی، کاغذسازی، کشتی سازی و بسیاری از چیزهای دیگر.

مصارف دیگر فولاد ضد زنگ

از این نوع فولادها به خاطر سطح صیقلی و براقی که می تواند داشته باشد به جای آینه و نورافکن نیز استفاده می‌شود.

در جایی که آینه شیشه ای، در معرض شکستن باشد به جای آن، فولادضدزنگ را  قرار می‌دهند.

با تغییر درصد کروم و نیکل و نیز افزودن عناصر دیگری مانند مولیبدن،منگنز، تیتانیم و …  به فولاد ضد زنگ انواع گوناگونی از فولاد تولید می‌شود که کاربردهای متفاوتی پیدا می‌کنند.

سه نوع اصلی از فولاد زنگ نزن آستنیتی، فریتی و مارتنزیتی است

پایان

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی