جستجو
تماس با کارشناسان ما

02140660791

طراحی پمپ آتشنشانی

جهت استعلام قیمت روز لطفا تماس بگیرید

طراحی پمپ آتشنشانی یک فرایند کاملا مهندسی است زیرا باید مقدار خروجی مورد نیاز محاسبه شود و محاسبه آنها با محاسبه هد پمپ آبرسانی متفاوت است از همین رو باید توسط افراد متخصص طراحی شود. المان های زیادی در محاسبه آن دخیل هستند که به آنها می پردازیم.

طراحی پمپ آتشنشانی چه ویژگی هایی دارد

الف) دبی 

دبی یک جعبه آتشنشانی در حال کار معادل ۵۰gpm می باشد و با توجه به تعداد جعبه های موجود در ساختمان دبی پمپ برابر است با: gpm = ۵۰ × n که در رابطه بالا n برابر تعداد جعبه‌های آتشنشانی است.

ب) هد 

برای محاسبه هد بوستر پمپ آتشنشانی از رابطه زیر استفاده می کنیم: Pt =  P1  +   P2 +   P3

افت مسیر           

P1= 1.5 × L × ۰٫۰۴
L :طول مسیر رفت از دهانه بوستر پمپ تا بالاترین جعبه آتشنشانی بر حسب متر
فشار مورد نیاز در سر شلنگ بالاترین جعبه  P2 = 42 m.H2O
P3 ارتفاع عمودی بالاترین جعبه از دهانه بوستر پمپ بر حسب متر.
برای محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتشنشانی کافیست عدد دبی بدست آمده برای پمپ را در عدد ۳۰ ضرب کنیم تا حجم منبع بر حسب گالن بدست آید.
بعضی از آنها از نوع توربینی با محور عمودی هستند در حالیکه بقیه، پمپ‌های گریز از مرکز هستند، “استاندارد NFPA20 با نام پمپ های ایستگاهی برای محافظت در برابر آتش” (ویرایش ۱۹۹۹) در حکم مرجعی موثق، آخرین الزامات و سایر اطلاعات را درباره ساخت بوستر پمپ آتش نشانی ارائه می دهد. ضمائم A و B – که جزو استاندارد NFPA20 نیستند – رئوس ارزشمندی درباره طراحی، نصب، آزمایش و نگهداری و عیب یابی پمپ‌های آتشنشانی بیان می‌کنند.

استاندارد NFPA در طراحی پمپ آتشنشانی چیست؟

NFPA انجمن ملی آتشنشانی امریکا American National Fire Protection Association می باشد. NFPA استانداردها و اسنادی را جهت ایمنی در مقابل آتش وضع و منتشر می کند. در مقایسه با سایر سازمانهای مشابه، NFPA و استانداردهایش ارجحیت دارند و تمام سازمان‌های مشابه نیز به استانداردهای آن احترام می گذارند و به عنوان یک مرجع می‌شناسند. اغلب سازندگان بوستر پمپ آتش نشانی به دو دلیل زیر سعی می کنند از استانداردهای NFPA تبعیت نمایند:
الف) استاندارد NFPA قابل احترام‌ترین و سخت گیرانه‌ترین استاندارد جهان در این زمینه می باشد.
ب) از آنجا که سایر سازندگان تجهیزات مانند تولید کنندگان آبپاش‌های اتوماتیک، کابین‌های آتش و سیستم‌های خاموش کننده از این استاندارد تبعیت می‌‍کنند، در صورت ساخت پمپ‌ها مطابق با این استاندارد هیچگونه عدم انطباقی در کارکرد تجهیزات بوجود نمی‌آید.

استاندارد NFPA 20 چیست؟

NFPA 20 استانداردی در رابطه با انواع بوستر پمپ های آتشنشانی می باشد. این استاندارد قوانینی جهت نصب و عملکرد پمپ‌ها، موتورهای محرکه، کنترلرها و اجزای کمکی آنها دارد.

FM چیست؟

FM واحد فنی مستقل شرکت Factory Mutual Insurance است که تأییدیه عملکرد برای سیستم‌ها و تجهیزات با ریسک بالا صادر می کند.
در پمپ‌های آتشنشانی، تأییدیه FM جزو الزامات و نیازمندی‌های NFPA می باشد. معمولاً وجود تأییدیه FM نشان دهنده آن است که محصول نسبت به محصولات مشابه از کیفیت خیلی بالاتری برخوردار است.

جزئیات طراحی پمپ آتشنشانی مطابق با استاندارد NFPA 20

به خاطر اهمیت ویژه پمپ‌های آتشنشانی، NFPA استانداردهایی هم برای متریال و هم برای منحنی‌های عملکرد این پمپ‌ها وضع کرده است. یک پمپ آتشنشانی باید مطابق با استاندارد NFPA 20 باشد. به نظر می‌رسد خصوصیات و منحنی عملکرد پمپ‌های آتشنشانی متفاوت از نمونه های دیگر می باشد.
به عبارت دیگر پمپ های دیگر صنایع با توجه به ماکزیمم بازده و مسائل اقتصادی انتخاب می شوند اما در پمپ‌های آتشنشانی این موضوع از اهمیت اول برخوردار نیست. طراحی پمپ آتشنشانی برای عملکرد مطمئن در تمام عمر طراحی می شوند. ماکزیمم ایمنی و معیارهای فشار خروجی کل از اهمیت بالایی در این پمپ ها برخوردار است.

کنترل و طراحی پمپ آتشنشانی

حال که به اجمال به محاسبه و طراحی تأسیسات اطفاء حریق اشاره شد، به تفصیل به ساخت، کنترل و سرویس و نگهداری بوستر پمپ آتش نشانی میپردازیم. اولین قدم انتخاب پمپ جهت استفاده در ساخت بوستر پمپ آتش نشانی است و باید بر اساس استانداردهای بین المللی صورت گیرد.

1. انتخاب پمپ:

بوستر پمپ آتش نشانی باید مجهز به پمپ‌های سانتریفوژ زمینی با سیل گرافیتی با یک قطره چکه آب در دقیقه ازسیل آن باشد و استفاده از انواع پمپ های طبقاتی اعم از افقی یا عمودی در ساخت بوستر پمپ آتش نشانی مجازنمی باشد.

2.  تعداد پمپ ها:

در طراحی پمپ آتشنشانی می توان از جاکی پمپ استفاده نشود. وظیفه جاکی پمپ در بوستر پمپ آتشنشانی ثابت نگاه داشتن فشار شبکه آتشنشانی در طول زمان عدم استفاده از بوستر پمپ برای جبران افت فشار ناشی از نم و نشت آب از شیرآلات و اتصالات شبکه آتشنشانی است. بر اساس استاندارد، بوستر پمپ آتش نشانی باید مجهز به دو پمپ اصلی باشد به صورتی که هر یک از آنها قادر به تأمین حداکثر مقدار آب آتش نشانی مورد نیاز در فشار مورد نظر باشند. به عبارتی هر بوستر پمپ آتش نشانی دارای یک پمپ اصلی و یک پمپ رزرو مطابق با مشخصات پمپ اصلی است.

3.  انتخاب نقطه کار بوستر پمپ آتش نشانی:

در انتخاب پمپ آتش نشانی مهمترین مسأله منحنی مشخصه آن است. بهترین پمپ برای تأمین فشار سیستم آتش نشانی پمپی است که منحنی مشخصه آن در محدوده ظرفیت مورد نظر از شیب نسبتا کم برخوردار باشد. در چنین شرایطی تغییرات مصرف آب با تغییرات نسبتا کم فشار توأم خواهد بود. اگرچه در این محدوده راندمان پمپ نسبتا کم است ولی باید توجه داشت که بوستر پمپ آتش نشانی مصرف کاملا محدود دارد و شاید در طول عمر یک ساختمان حتی یکبار نیز مورد استفاده قرار نگیرد. لذا پائین بودن راندمان آن در خانه هوشمند نیز تأثیر گذار نمی باشد.

4.  تنظیم فشار بوستر پمپ آتشنشانی:

تنظیم فشار بوستر طراحی پمپ آتشنشانی بسیار حائز اهمیت است. تنظیم فشار در بوستر پمپ آتشنشانی بوسیله پرشر سوئیچ انجام می گیرد. بر اساس استانداردهای بین المللی هر یک از پمپ های اصلی در بوستر پمپ آتشنشانی باید از یک پرشرسوئیچ بطور مستقل فرمان بگیرد. در انتخاب پرشر سوئیچ (DIFF) و تغییرات فشار (RANGE) هر پرشرسوئیچ دارای دو تنظیم است. دامنه فشار باید دقت شود تا دامنه و تغییرات فشار آن در محدوده فشار کار بوستر پمپ قرار داشته باشد.
حال که با اهمیت انتخاب پرشرسوئیچ آشنا شدید، قدم بعدی چگونگی تنظیم آن است. و حداقل فشار با توجه به کاهش فشار نسبت به فشار مذکور با (RANGE) حداکثر فشار بوستر پمپ با دامنه فشار تنظیم می شود.

تنظیم بوستر پمپ

این تنظیمات باید به گونه ای باشد که با توجه به منحنی مشخصه (DIFF) تغییرات فشار بوستر پمپ در حداقل و حداکثر مصرف آب آتش نشانی، حداکثر فشار بوستر پمپ پائین تر از حداکثر فشارپرشرسوئیچ و حداقل فشار بوستر پمپ بیشتر از حداقل فشار پرشرسوئیچ قرار گیرد. در این شرایط تا مادامیکه ازبوستر پمپ استفاده میشود، بوستر پمپ در حال کار خواهد بود ولی با بسته شدن آخرین مصرف کننده اطفاء حریق آبی فشار بوستر پمپ به حداکثر فشار پرشرسوئیچ میرسد و بوستر پمپ خاموش می گردد.
باید توجه داشت که در بوستر پمپ‌‍های آتش نشانی مجهز به جاکی پمپ، پرشرسوئیچ این پمپ باید به گونه ای تنظیم شود که حداقل فشار آن بالاتر از حداقل فشار پرشرسوئیچ های پمپ اصلی و پمپ رزرو باشد تا به هنگام کار آن برای جبران نم و نشت شبکه آتش نشانی مانع از روشن شدن پمپ اصلی و رزرو شود.

5.  شیرآلات و اتصالات:

در ورودی و خروجی هر یک از پمپ های بوستر پمپ باید از شیر فلکه قطع و وصل استفاده شود. این شیر فلکه ها باید قبل از اتصال پمپ و سایر شیرآلات ملحق به آن به کلکتورهای پمپ وصل شوند. در خروجی هر یک از پمپ‌های بوستر پمپ باید از شیر یکطرفه استفاده شود. استفاده از شیر یکطرفه موجب می گردد تا آب شبکه لوله کشی مجددا به مخزن ذخیره آب برنگردد و یا آب خروجی هر پمپ از طریق خروجی سایر پمپ های بوستر پمپ که خاموش هستند، به واسطه کلکتور مکش مجددا به مکش پمپ در حال کار برنگردد.
لرزه گیر مهار دار در ورودی و خروجی هر یک از پمپ ها جهت جلوگیری از انتقال لرزش ناشی از کار هر یک از آنها به سایر پمپ ها و شبکه لوله کشی باید نصب شود. در مواردی که در ساخت بوستر پمپ ها از پمپ های با کیفیت بالا که عموما بدون صدا و لرزش هستند استفاده گردد، نیازی به استفاه از لرزه گیر نمی باشد. در چنین مواقعی جهت جلوگیری از انتقال حتی کمترین لرزش پمپ ها توصیه می شود در محل اتصال کلکتورهای مکش و رانش بوستر پمپ به شبکه لوله کشی از لرزه گیر استفاده شود.

برای جلوگیری از ورود مواد خارجی به بوستر پمپ و شبکه لوله کشی و سایر تجهیزات اطفاء حریق آبی، در ابتدای طراحی پمپ آتشنشانی لوله تغذیه آب خروجی از منبع ذخیره آب آتش نشانی باید از شیرفلکه قطع و وصل و سپس صافی با توری گالوانیزه یا استیل استفاده شود.

6.  نوع شیرآلات:

نوع شیر قطع و وصل ورودی و خروجی در طراحی پمپ های آتشنشانی و شیر قطع و وصل اصلی ورودی و خروجی بوستر پمپ عموما کشویی یا پروانه ای است در صورت استفاده از شیر پروانه ای باید توجه داشت از آنجائی که باز و بسته کردن شیر با ربع گردش دسته شیر صورت می گیرد، این عمل به هنگام خاموش بودن پمپ و در غیر اینصورت به ملایمت انجام شود تا شبکه مصرف با تغییرات آنی فشار و پدیده ضربه قوچ مواجه نشود.

شیرهای یکطرفه مورد استفاده در ساخت بوستر پمپ عموما سوپاپی یا دروازه ای است. شیرهای یکطرفه دروازه ای اغلب به هنگام خاموش شدن پمپ و بسته شدن مسیر عبور آب با صدای برخورد دروازه به نشیمن گاه خود توأم است. در صورت استفاده از این نوع شیر یکطرفه بهتر است از انواعی که دروازه آن به لاستیک مجهز است استفاده شود تا علاوه بر حذف صدای برخورد مذکور موجب آب بندی بهتر آن نیز گردد.

شیر یکطرفه دروازه ای عموما در مسیرهای افقی عملکرد بهتری دارد ولی شیر یکطرفه سوپاپی در مسیر عمودی و هم در مسیر افقی عملکرد مشابهی دارد لذا بهتر است در ساخت بوستر پمپ از شیر یکطرفه سوپاپی استفاده شود.

7.  جنس شیر آلات:

۲ اینج به بالا چدنی فلنچی می باشد. ۱/ شیر آلات مورد استفاده در ساخت بوستر پمپ تا ۲ اینچ دنده ای برنجی و از ۲در عمل برای همگونی میتوان تا ۴ اینچ نیز از شیرآلات برنجی استفاده نمود.

8.  کلاس شیرآلات و اتصالات:

کلاس شیرآلات و اتصالات مورد استفاده در ساخت بوستر پمپ باید با توجه به فشار کار بوستر پمپ انتخاب شود. فشار ۱ برابر فشار کار بوستر پمپ باشد. با توجه به اینکه فشار تست کارخانه ای شیر / کار شیرآلات و اتصالات باید حداقل۵ برابر فشار کلاس مربوطه است، لذا در صورت رعایت موارد فوق انتخاب و قیمت شیرآلات و اتصالات نیز ضریب اطمینان کافی انجام شده است.

9.  کلکتور:

ساخت کلکتورهای بوستر پمپ آتش نشانی از لوله و اتصالات در صورت رعایت کلاس کار آنها بلامانع است ولی عموما با توجه به بالا بودن فشار کار بوستر پمپ آتش نشانی و به منظور برخورداری از ضریب اطمینان بیشتر، ساخت کلکتورهای آتش نشانی اغلب با استفاده از لوله فولادی سیاه مانسمان انجام میگیرد و برای شناخت از سایربوستر پمپ ها در موتورخانه یا پمپ خانه پس از ضد زنگ با دو دست رنگ رویه قرمز روشن پوشیده می شود.

10. تابلوی برق بوستر پمپ:

تابلوی برقی که برای طراحی پمپ آتشنشانی استفاده می شود از بخش های مختلف زیر ساخته می شوند . قاب تابلو از ورق سیاه به ضخامت۱ میلیمتر مناسب ساخته می شود، متناسب با ابعاد تابلو حداقل به ضخامت ۵/۱ با توجه به پیشرفت تکنولوژی بهتر است با رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشیده شود. قاب تابلو باید حداقل دارای باشد.درجه حفاظتip 54 تجهیزات تابلویی مورد استفاده در تابلوی برق بوستر پمپ باید ساخت یکی از کارخانجات معتبر اروپای غربی باشد و حتی المکان سعی گردد در بکار بردن لوازم تابلویی با مارک های متفاوت اجتناب گردد مگر در موارد خاص. ابعاد تابلوی برق باید به گونه ای باشد تا فضای کافی برای نصب تجهیزات تابلویی با فواصل مناسب بمنظور امکان تعمیر و سرویس و نگهداری آتی وجود داشته باشد.

طراحی پمپ آتشنشانی

تجهیزات تابلویی منصوب در تابلوی برق باید در محل خود کاملا ثابت باشند. برای عبور سیم های ارتباطی بین تجهیزات تابلویی باید از کانال های برق پلاستیکی با ابعاد مناسب به -۵ گونه ای استفاده شود که فضای کافی برای عبور سیم ها و یا تعویض آنها وجود داشته باشد. کلیه سیم ها باید مجهز به سر سیم باشند در غیر اینصورت انتهای سیم ها پس از تابیدن به قلع آغشته شود . کلیه سیم ها در محل اتصال به تجهیزات تابلویی باید مجهز به اعداد و حروف راهنما باشند.
در داخل تابلوی برق باید جا نقشه ای پیش بینی شود و نقشه تابلو به انضمام راهنمای نصب و راه اندازی بوستر پمپ محافظت شده درون زیپ کیف و یا وسیله مناسب دیگر در آن قرار گیرد و یا نقشه تابلو و راهنما با پوششی از مواد جهت دوام نقشه به دیواره داخلی تابلو نصب شود.

عملکرد بوستر پمپ چیست؟

برای نشان دادن عملکرد بوستر پمپ و کار هر LED   در تابلوی برق بوستر پمپ در هنگام طراحی پمپ آتشنشانی باید از چراغ های سیگنال یا یک از پمپ های بوستر پمپ وجود داشته باشد. علاوه بر چراغ های سیگنال مذکور، در بوستر پمپ های پیشرفته چراغ های دیگری برای نشان دادن حداقل سطح آب منبع ذخیره و آژیر اعلام خرابی و یا ترمینال های خاص برای نصب آنها وجود دارد.
تجهیزات تابلویی مورد استفاده در ساخت تابلوی برق بوستر پمپ با توجه به قدرت الکتروپمپ ها باید بر ۲ انتخاب شود. مدار قدرت الکتروپمپ های با قدرت ۱۵ اسب و به بالا باید با راه اندازی ستاره – مثلث باشد. باید امکان کاردستی هر یک از پمپ ها و کار اتوماتیک بوستر پمپ در تابلوی کنترل و فرمان بوستر پمپ پیش بینی شده باشد. شما عزیزان می توانید طراحی پمپ آتشنسانی خود رار به کادر مجرب گروه بازرگانی تامین پایدار بسپارید.

مشتری گرامی
برای اطلاع از قیمت و شرایط تحویل از طریق تلفن با شماره های ۰۹۱۲۴۶۰۳۱۹۶ (مدیریت) – ۶۶۱۴۳۸۸۱_۰۲۱ – ۶۶۱۴۶۹۷۴_۰۲۱  با کارشناسان واحد فروش ارتباط برقرار نمایید.

نظرتان راجع به این نوشته
شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد
دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی